نگاه استراتژیک به سینما نیست
تحلیل کارشناسان از یافتههای «موج سوم پیمایش ملی مصرف کالاهای فرهنگی در بخش سینما»دومین نشست از سلسلهنشستهای تحلیل یافتههای «موج سوم پیمایش ملی مصرف کالاهای فرهنگی» با تمرکز بر یافتههای حوزه فیلم و سینما، دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ با حضور اعظم راودراد (استاد تمام ارتباطات دانشگاه تهران)، کیوان کثیریان (کارشناس و منتقد سینما)، محمدمهدی عسگرپور (سینماگر)، محمود اربابی (معاون سابق توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی)، فاطمه فلاح (عضو شورای علمی طرح ملی مصرف کالاهای فرهنگی) و با دبیری مصطفی اسدزاده (عضو پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات) بهصورت مجازی برگزار شد.
در این نشست ابتدا فاطمه فلاح با بیان اینکه در سال ۹۷ کارهای مطالعاتی و نظری موج سوم «پیمایش ملی مصرف کالاهای فرهنگی» و سپس در سال ۹۸، گردآوری اطلاعات آن انجام شده، برگزاری این نشستها را اقدامی در مسیر رسانهای کردن اطلاعات پیمایش دانست و با ارائه اطلاعاتی از آن گفت: هدف از انجام یک پیمایش، صرفاً تولید داده نیست بلکه هدف، رسانهای کردن آنها جهت تحلیل این اطلاعات است. مطابق دادههای کسبشده از این پیمایش، تنها ۲۲/۳٪ شهروندان در سال گذشته سینما رفتهاند که با کاهش سن، افزایش سطح تحصیلات، منزلت شغلی و پایگاه اقتصادی، رفتن به سینما در افراد بیشتر میشود. میانگین تماشای فیلم سینمایی نیز، ۳/۸۷٪ یعنی نزدیک ۴ بار در سال است.