محمدرضا بهمنی در اجلاس تبیین اندیشه‌های امام خمینی در حوزه فرهنگ و هنر:

توسعه ظرفیت‌ پلتفرم‌های فضای مجازی برای مشارکت مردم، ضروری است

توسعه ظرفیت‌ پلتفرم‌های فضای مجازی برای مشارکت مردم، ضروری است

اجلاس یک‌روزه «تبیین اندیشه‌های حضرت امام خمینی(ره) در حوزه فرهنگ و هنر»، با حضور آیت‌الله سیدحسن خمینی و سید عباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) چهارشنبه ۲۹ بهمن ۹۹ برگزار ‌شد. 

محمدرضا بهمنی دبیر کارگروه فضای مجازی این اجلاس، اظهار داشت: کارگروه فضای مجازی همایش تبیین اندیشه‌های حضرت امام در پنج محور فعالیت خود را استوار کرد.
وی افزود: تببین اندیشه‌های حضرت امام و امام شناسی در دو راهبرد و مقام کلان شناخت و کاربست اندیشه‌ها در مقام عمل مطرح شده که شناخت اندیشه‌ها، مقدمه‌ کاربست است و نباید امام شناسی را فقط به تبیین اندیشه‌های ایشان محدود کرد.
دبیر کارگروه فضای مجازی همایش تبیین اندیشه‌های امام خمینی (ره) اظهار داشت: در مقام کاربست اندیشه امام، الزاماتی وجود دارد که از آن می‌توان به الزام حقوقی، ساختاری، فرایندی، مدیریتی و برنامه‌ای اشاره کرد.
وی با اشاره به تحولات فضای مجازی گفت: این تحولات الزامات را دچار تغییر جدی کرده که باید از آن در حوزه امام شناسی در حوزه تبیین و کاربست مورد توجه کرد.
بهمنی از افزایش شفافیت، مطالبه‌گری، نظارت بیشتر، دسترسی آزاد به اطلاعات در لایه های مختلف حاکمیتی، زمینه‌سازی شکل گیری اتاق‌ها و مدیریت شیشه‌ای در سازمان‌ها، و نظارت بر لایه‌های مختلف حاکمیتی به عنوان بخشی از نقش تحولات فضای مجازی در جامعه یاد کرد.
وی از شبکه‌ای شدن مناسبات به عنوان تحولات فضای مجازی یاد کرد و افزود: شبکه‌ای شدن مناسبات ساختارهای سلسله مراتبی را به شبکه ای تبدیل کرده که این مهم باید در تبیین و کاربست اندیشه‌های امام مورد توجه قرار گیرد.
دبیر کارگروه فضای مجازی همایش تبیین اندیشه‌های امام خمینی (ره) گفت: یکی از ویژگی‌های مهم فضای مجازی تبدیل مخاطب به کاربر بر اساس اندیشه‌های امام است که مقدمه‌ای بر تبیین اندیشه‌های حضرت امام است.
وی تأکید کرد: امروز فضای مجازی باعث شده تا مردم از جایگاه مخاطب صرف به سمت کاربرانی فراتر از قبل تبدیل شوند.
بهمنی کارگروه فضای مجازی همایش تبیین اندیشه‌های حضرت امام(ره) گفت: آن چه در این کارگروه به آن تاکید شده ضرروت بازخوانی اندیشه امام در موضوع نقش مردم در سلامت حاکمیت است، این موضوع یک مفهوم مرکزی داشت و آن اندیشه حکومت امام بر قلوب به جای حکومت بر ابدان است که این امر همواره در نشست‌ها و دیدارهای مردم به آن تاکید می‌شد.
وی افزود: در مبنای اندیشه امام، نظریه خادم و مخدوم تغییر کرده و قابل بررسی است که این موضوع در حوزه فضای مجازی مورد توجه قرار گرفته است.

دبیر کارگروه فضای مجازی همایش تبیین اندیشه‌های امام خمینی (ره) اظهارداشت: ضرورت مشارکت مردم در شکل گیری و اداره حاکمیت، مشارکت کنندگی و مشارکت شوندگی بایدبه طور جداگانی مورد توجه قرار گیرد و این مشارکت در درجه‌ای از اهمیت قرار دارد که ایشان کم توجهی و بی اعتنایی مردم به حاکمیت را در سطح گناه کبیره می‌دانستند.



وی گفت: در حوزه گستره قلمرو و مشارکت مردم از اندیشه امام تعابیری شامل همه امور، همه عرصه‌ها و بخش ها وجود دارد که نقش مهم مشارک مردم را نشان می‌دهد.
بهمنی اظهار داشت: نقش مشارکت مردم در سلامت حکومت از منظر امام، نظارت همگانی با مفهوم پایه ای امر به معروف و نهی که باید در تمام سطوح خانواده، جامعه، سازمان و حکومت مورد توجه قرار گیرد.
وی گفت:  ضرورت نظارت مردم از مسیر حمایت و ارجاع به دستگاه قضایی، مطالبه گری مردم از کارگزاران، مولفه اصلی خدمت گذاری کارگزاران و ضرورت تعامل و ایجاد مودت و اصلاح گری در موضع مطالبه گری مورد توجه است.

دبیر کارگروه فضای مجازی همایش تبیین اندیشه‌های امام خمینی (ره) از ضرورت ارتقاء مشارکت مردم، توسعه ظرفیت‌های پلتفرم فضای مجازی برای مشارکت مردم و نظارت فرهنگی، ارتقاء شفافیت در عرصه فرهنگ برای اهالی رسانه فرهنگ، در معرض بودن کارگزاران، جمع سپاری مبتنی بر ظرفیت فضای مجازی در عرصه‌های ممیزی، رده بندی و سایر مولفه‌های فرهنگی، بازگشایی ور فع انحصار در مناسبات فرهنگی بین المللی و ضرورت مشارکت جویی در تولید، تولید، نشر و مصرف مبنی بر توسعه فضای مجازی به عنوان ضرورت‌های استفاده از فضای مجازی یاد کرد.


منبع خبر




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید