پیمایش‌های ملی در ایران، ارزیابی می‌شوند

پیمایش‌های ملی در ایران، ارزیابی می‌شوند

به گزارش روابط‌عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، پیمایش‌های ملی در ایران، تحلیل و ارزیابی می‌شوند. «تحلیل و ارزیابی پیمایش‌های ملی در ایران» عنوان پژوهشی‌ است که ازسوی فاطمه جواهری در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، انجام می‌شود.

این پژوهش تلاش می‌کند با مرور و تحلیل پیمایش‌های ملی، اهمیت آن‌ها را در نظام دانش و در سیستم تصمیم‌گیری کشور بررسی و اثراث مثبت و نیز خلأها یا احتمالاً اثرات منفی آن‌ها را در تحلیل فرهنگ و جامعۀ ایران ارزیابی کند.

این پژوهش، با بیان اینکه هیچ نوع مطالعه‌­ای دستاورد پیمایش‌ها را بطور نظام‌یافته مورد نقادی قرار نداده است، بر آن است تا پیمایش‌های ملی (منتخب) اجراشده در ایران را از منظر ویژگی­‌های فنی و اجرایی پیمایش‌های ملی و نقاط قوت و ضعف آنها، آورده­‌های این پیمایش‌ها در نظام دانش (آموزش و پژوهش) علوم اجتماعی کشور، نسبت پیمایش‌های ملی با جامعه و جایگاه آن‌ها در روند سیاستگذاری فرهنگی و اجتماعی ایران، بررسی کند و برای بهبود کیفیت پیمایش‌های ملی، پیشنهادات کاربردی ارائه و در پایان، نوعی شیوه‌نامه عمومی اجرای پیمایش‌های ملی تدوین کند.


این مطالعه، به دو مسأله می‌پردازد؛ مسأله نخست این است که پیمایش‌های فعلی چه نوع دانشی دربارۀ فرهنگ و جامعۀ ایران تولید می‌کنند و اتکاء بر این پیمایش‌ها، مدیران و محققان را با چه نوع پروبلماتیک (پرسمان)‌ هایی درگیر می‌سازد؟

مسالۀ دوم پژوهش، جنبه‌های فنی و اجرایی پیمایش‌های بزرگ در ایران است که پژوهشگر قصد دارد به سوالاتی درباره مهم‌ترین مسائل و ضعف‌های فنی پیمایش‌های موجود، میزان سازگاری یا تناقض نتایج پیمایش‌ها (هم‌زمان یا غیر آن)، مسائل موجود در شیوه‌های فعلی جمع‌آوری داده (درب منازل، میادین شهرها و پیمایش تلفنی)، چگونگی تضمین یا افزایش اعتبار داده‌ پیمایش‌های ملی و ویژگی‌ها و نقائص موجود سیاست فعلی در انتشار و توزیع نتایج پیمایش‌ها، پاسخ دهد.




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید