تفاهم‌نامه همکاری وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی و وزارت علوم، تحقیقات‌و‌فناوری امضا شد

تفاهم‌نامه همکاری وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی و وزارت علوم، تحقیقات‌و‌فناوری امضا شد

تفاهم‌نامه همکاری دوجانبه میان سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در حاشیه جلسه بررسی تشکیل مجمع مراکز فرهنگ‌پژوهی، با هدف توسعه همكاري‌هاي علمي و پژوهشي، دوشنبه ۱۱ اسفند ۹۹ در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به امضا رسید.

به گزارش روابط‌عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این مراسم سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مناسبات حوزه فرهنگ و علم بسیار گسترده است، گفت: یکی از دغدغه‌های بنده از زمان تصدی پست وزارت این بود که بین مناسبات حوزه فرهنگ و علم ارتباط بیشتری برقرار کنم، البته خارج از این تفاهم‌نامه این ارتباط پیش از این بین دو وزاتخانه وجود داشته است.
وی ادامه داد: شاخه‌های بین حوزه فرهنگ و علم بسیار متنوع است و این تفاهم‌نامه فضای همکاری بیشتر را فراهم می‌کند، یکی از حوزه‌های این تفاهم‌نامه مربوط به نشر است، آثار ما در فضای کشور بسیار گسترده است، عناوین کتاب‌ها پس از انقلاب 5رقمی شده و برخی از این تولیدات در حوزه علم و فرهنگ است، همچنین نشر دانشگاهی نیز یکی از حوزه‌هایی است که هم در صدور مجوز هم حضور در نمایشگاه‌ها با ما در ارتباط است، تعامل در این بخش می‌تواند تاثیر خوبی در داخل و خارج از کشور داشته باشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: دیگر حوزه دیده شده در این تفاهم‌نامه مربوط به حوزه رسانه است، در این بخش می‌توان گفت تعداد زیادی از رسانه‌ها در حوزه علم و فرهنگ فعالیت دارند که مجوزهای خود را از این دو وزارتخانه دریافت می‌کنند، همچنین نشست‌ها و همایش‌های زیادی در این دو حوزه برگزار می‌شود که به عنوان ظرفیت مشترک دو وزارتخانه در این تفاهم‌نامه دیده شده است.
صالحی یادآور شد: حوزه آموزش دیگر بخش این تفاهم‌نامه است، در حوزه آموزش دانشجویان زیادی در حوزه فرهنگ و هنر داریم، این دانشجویان پس از تحصیلات خود به سمت تولید آثار خواهند رفت که در این بخش به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متصل خواهند شد، بنابراین بین ورودی و خروجی حاصل از این جریان باید یک ارتباط برقرار کرد.
وی افزود: در حوزه دانش بنیان نیز این تفاهم‌نامه چارچوب‌هایی را مشخص کرده است که امید است در فضای این تفاهم‌‎نامه با اتکای به قدم‌هایی که پیش از این برداشته شده بتوانیم اقداماتی خوبی را انجام دهیم.
در ادامه این مراسم منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه این تفاهم‌نامه به همکاری‌ها و هم‌افزایی‌های بین دو وزارتخانه و استفاده از ظرفیت‌های موجود دو دستگاه کمک می‌کند، گفت: این تفاهم‌نامه در امر مطالعات فرهنگی یک اقدام ارزشمند به شمار می‌رود، در گذشته وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با عنوان وزارت فرهنگ و آموزش شناخته می‌شد، اما با تغییر این نام خللی در روند اقدامات فرهنگی ما ایجاد نشده است.
وی افزود: ما همچنان وظیفه فرهنگی خود را با قوت ادامه و در مطالعات فرهنگی تمام تلاش خود را می‌کنیم، البته سعی داریم در مراکز مختلف خود اقدامات فرهنگی را داشته باشیم، همچنین تلاش ما بر این است که به سمت نیازهای جامعه حرکت کنیم و فرهنگ نیز یکی از همین نیازهای جامعه است و این تفاهم‌‎نامه می‌تواند زمینه‌ای برای تقویت دو بخش فرهنگ و علم باشد.
سلگی رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات نیز از تلاش 6 ماهه برای تنظیم این تفاهم‌نامه خبر داد و گفت: علاوه بر مواردی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کردند ما در امر پایان‌نامه‌ها نیز تلاش داریم که موضوعاتی که در حوزه علم و فناوری و مرتبط با فرهنگ است حمایت‌های لازم را داشته باشیم.

برنامه‌ریزی و همکاری آموزشی، فرهنگی و هنری در زمینه‌های مورد توافق، برنامه‌ریزی و همکاری‌‌های پژوهشی به منظور حمایت از طراحی و اجرای طرح‌های پژوهشی بنیادی و کاربردی در حوزه‌های فرهنگی، هنری، و قرآنی، برنامه‌ریزی برای گسترش ارتباط مراکز دانشگاهی و پژوهشی با صنعت نشر کشور به منظور انتشار دانش بومی و آثار ارزشمند علمی و فرهنگی و برنامه‌ریزی برای حمایت از اقدامات نوآورانه و فناورانه و همچنین کسب‌وکارهای دانش‌بنیان در زمینه‌‌های علمی، فرهنگی، هنری و دینی، از موضوعات مهم این توافق بود.

طرفین این تفاهم‌نامه اهدافی را در این توافق تعیین کردند که بسترسازی برای  نشر مشترک آثار دانشگاهی با ناشران بین‌المللی در چارچوب حمایت‌های دو طرح «گرنت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» و «پژوهانه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری» و همکاری برای عرضه آثار تألیفی ارزشمند در حوزه نشر دانشگاهی در بازارهای داخلی و بین‌المللی نشر، همکاری برای سرعت بخشیدن به روند توسعه نشر دیجیتال در حوزۀ دانشگاهی و اتخاذ اقدامات تشویقی برای تبدیل آثار به متون دیجیتال و گسترش امکانات توزیع و فروش آنلاین با همکاری بخش خصوصی، جهت‌دهی مطالعات قرآنی دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی به مطالعات کاربردی مورد نیاز فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی قرآنی، ازجمله آن‌ها بود.

طرفین با امضاي اين توافق‌نامه تعهد کردند که بر پایه امکانات و مقدورات خود، اهتمام لازم را در جهت گسترش همکاری‌های فی‌مابین مبذول دارند.



برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید