فرهنگ هواداری در صنعت موسیقی چگونه است؟

فرهنگ هواداری در صنعت موسیقی چگونه است؟

«مطالعه هواداران خوانندگان موسیقی پاپ در شبکه‌های اجتماعی مجازی» نوشته زهرا فرمد، یکی از پژوهش‌های انجام‌شده در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات است که نسخه الکترونیکی آن، بر روی سایت پژوهشگاه قرار گرفته است.

این پژوهش تلاش می‌کند با پرداختن به موضوع هواداری، ابتدا آن را تعریف کند و با کنارگذاشتن بازنمایی‌های منفی از هواداری، به ارزش هواداری از منظر خود هواداران دست یابد. به همین منظور، قصد دارد به این سوالات پاسخ دهد که از منظر هواداران موسیقی پاپ، هواداری و ابعاد مختلف آن چه معنایی دارد؟ رابطه خواننده با هوادار، چه تأثیری بر هواداری و ابعاد مختلف آن برجای می‌گذارد؟

در این مطالعه، از میان تعداد پرشمار خوانندگان پاپ و مجاز، سه نفر از آن‌ها (احسان خواجه‌امیری، رضا صادقی و ماکان‌بند) براساس بیشترین میزان محبوبیت انتخاب شده‌اند که در اندازه‌گیری میزان محبوبیت این خوانندگان، اینستاگرام و معیارهای دیگری نقش داشته است.

پژوهشگر با مقایسه روایت‌های هواداران احسان خواجه‌امیری، رضا صادقی با ماکان‌بند، به این نتیجه می‌رسد که چگونگی هوادارشدن تغییر کرده است. به‌عبارت دیگر،  در خوانندگان دهه ۸۰، صرفاً عنصر صدا و مهارت‌های موسیقیایی عامل جذب هواداران بوده ولی درحال حاضر، جذابیت‌های بصری چون ظاهر خواننده و لباس‌های پرزرق و برق و موزیک‌ویدیوهای جذاب در کنار صدا، هواداران را به سوی یک خواننده می‌کشاند. هم‌چنین مطابق یافته‌های این پژوهش، اینترنت و به‌خصوص، شبکه‌های اجتماعی نقش مهمی در ظهور و شناخته‌شدن خوانندگان در دهه ۹۰ ایفا کرده‌اند.


این گزارش با نشان ‌دادن ارزش هواداری از منظر خود هواداران، تلاش می‌کند تا اثبات کند هواداری امری خطرناک، ناسالم، غیرعقلانی و منفی نیست و اعلام می‌کند که پیش‌فرض‌های غلط و بازنمایی‌های منفی از هواداری، کنار گذاشته شود. پژوهشگر نشان می‌دهد، هواداران، افرادی ناسالم و متعصب نیستند و در دنیای خیالی زندگی نمی‌کنند، بلکه آن‌ها مشارکت‌کنندگانی فعال در فرهنگ مردم‌پسند هستند و از این مشارکت، درجهت تغییر استفاده می‌کنند. هواداران، اصول فکری و دیدگاه‌هایی همانند خواننده اتخاذ می‌کنند. به عبارت دیگر، از آن‌ها الگوبرداری می‌کنند و موسیقی در تمام لحظات زندگی آن‌ها، حضوری فعال دارد.

در پایان پیشنهاداتی برای نهادهای فرهنگی سیاستگذار در حوزه موسیقی و فضای مجازی ارائه شده است که برقراری ارتباط با کانون‌های هواداری و ترغیب آن‌ها به انجام اقدامات خیریه و عام‌المنفعه و استفاده حداکثری از این ظرفیت، تقویت برگزاری جلسات نقد و بررسی آثار هنرمندان با حضور هواداران جهت فهم ابعاد مختلف فرهنگ هواداری، الهام از نحوه تعامل و اثرگذاری دولتمردان کشورهای مختلف با سلبریتی‌ها از طریق تهیه گزارش‌های تطبیقی، عضویت و رصد مسئولین امور فرهنگی در صفحات هواداری، جهت پایش علاقه‌مندی‌های فرهنگی و هنری نسل جوان و ...، از جمله آن‌ها هستند.

مشاهده نسخه الکترونیکی




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید