در پژوهشکده ارتباطات:

چالش‌های پلتفرمی‌شدن تولید رسانه‌ای در ایران پژوهش می‌شود

چالش‌های پلتفرمی‌شدن تولید رسانه‌ای در ایران پژوهش می‌شود

پلتفرمی‌شدن تولید و انتشار محتوای فرهنگی‌-رسانه‌ای  در ایران و بررسی چالش‌های حکمرانی و تنظیم مقررات این موضوع عنوان پژوهشی است که توسط حسین حسنی، عضو هیأت علمی پژوهشکده ارتباطات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات تحقیق می‌شود.

هدف این طرح تحلیل چالش‌های ناشی از پلتفرمی‌شدن تولید رسانه‌ای در ایران است. پلتفرم‌های آنلاین و رسانه‌های اجتماعی بیش از پیش در تولید و انتشار محتواهای فرهنگی و رسانه‌ای در ایران نقش بیشتری ایفا می‌کنند. این پلتفرم‌ها عمدتاً کاربرمحور هستند و کاربران با توجه به ویژگی‌ها و قابلیت‌های پلتفرم‌ها محتواهای مورد نظر خود را به سرعت با دیگران به اشتراک‌ می‌گذارند. 

مقیاس گسترده و سرعت انتشار از حیث نظارت بر محتوا برای تطابق با اصول و سیاستهای رسانه‌ای حاکم در ایران چالش‌های زیادی ایجاد کرده است. از جمله این موضوعات عدم امکان کاربرد نظام نظارت رسانه‌های سنتی بر محصولات رسانه‌ای پلتفرمی است. بنابراین، در این پژوهش تلاش می‌شود تا ضمن تحلیل مهمترین موضوعات و چالش‌های موجود برای نظارت بر محتواهای کاربرمحور به‌ویژه در پلتفرم‌های ویدئویی آنلاین-که گردانندگی محتوا نام دارد-با مطالعه سه پلتفرم عمده جهانی و مطالعه و تحلیل سه پلتفرم ایرانی، پیشنهادهایی برای بسط یک نظام گردانندگی محتوای کارا و مؤثر با توجه به زمینه فرهنگی-اجتماعی ایران ارائه شود. 

از منظر حقوقی، یافته‌های این پژوهش می‌تواند به تدوین قوانین و مقررات منطبق با ویژگی‌های پلتفرمی‌شده تولید محتوای رسانه‌ای-با تمایز آشکار نسبت به شکل سنتی تولید و انتشار محتواها و برنامه‌ها- کمک کند.




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید