با بررسی رابطه فرهنگی ایران و عمان:

امنیت‌فرهنگی ایران در روابط با همسایگان پژوهش می‌شود

امنیت‌فرهنگی  ایران در روابط با همسایگان پژوهش می‌شود

آسیای جنوب غربی و یا همان خاورمیانه مصطلح یکی از مناطق مهم و راهبردی در جهان امروز است، که امنیت در آن ابعاد پیچیده‌ای یافته است. به‌طوری که درک صحیح از مفهوم امنیت و ابهام زدایی از آن در روابط بین همسایگان بویژه در حوزه فرهنگی زیست‌بوم این منطقه توجه بیشتر مراکز علمی و اندیشمندان فرهنگ و امنیت پژوه را می‌طلبد. 

شاید از این روست که در ادبیات سیاسی و امنیتی و حتی ارتباطات فرهنگی پس از انقلاب اسلامی، مفهوم امنیت فرهنگی و ابعاد آن به نحو نمایانی مسکوت مانده و اقدام شایان توجهی صورت نگرفته است. پرسشهایی بی‌پاسخ همچون امنیت‌فرهنگی جمهور‌ی‌اسلامي ایران در روابط با همسایگان در سال‌های پس از انقلاب اسلامی چگونه بوده است؟ پیش‌روی ماست. 


تاریخ و فرهنگ ایرانی و ابعاد فرهنگ اسلامی به عنوان دین مشترک جوامع منطقه، حاکی از آن است که امنیت فرهنگی "ما"، مستقل از امنیت فرهنگی همسایه‌مان نیست و به عبارتی دقیق‌تر؛ امنیت فرهنگی همسایه "ما"، ارتقاء امنیت فرهنگی "ما" را فراهم می‌آورد. 

در واقع منظور از این پژوهش و ارائه رویکردی جدید برای روابط فرهنگی و سیاسی با در نظر گرفتن شرایط جمهوری اسلامی ایران و ملت- دولت عمان مبتنی بر افکار و ارزش‌های فرهنگی و دینی دو کشور است که البته گامی دیگر برای مطالعه امنیت فرهنگی جمهوری اسلامی با همسایگان محسوب می‌شود. این پژوهش توسط توحید محرمی (عضو هیأت علمی پژوهشکده ارتباطات) انجام می‌شود.


برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید