ستارگان موسیقی پاپ و رپ ایرانی چه نقشی در شکل‌گیری هویت نوجوانان در اینستاگرام دارند؟

ستارگان موسیقی پاپ و رپ ایرانی چه نقشی در شکل‌گیری هویت نوجوانان در اینستاگرام دارند؟

«ثبت و تحلیل نقش ستارگان موسیقی پاپ و رپ ایرانی  در هویت‌­یابی و جامعه­‌پذیری هواخواهان نوجوان ایرانی در شبکه اجتماعی اینستاگرام» با مطالعه موردی امیر حسین تتلو و سید حسین موسوی (ملقب به تهی)، ازسوی فرید عزیزی در پژوهشکده ارتباطات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات پژوهش می‌شود.

شبکه­‌های اجتماعی مجازی بخش معناداری از تعاملات اجتماعی را در فضایی جدید هدایت می­‌کنند و با وجود اینکه قدمت زیادی ندارند، زندگی اکثر افراد جامعه در ابعاد مختلف را تحت تأثیر قرار داده‌­اند تا شکل نوینی از روابط اجتماعی را تعریف کنند. ظهور و گسترش این فضاها با ظهور نقش‌­های جدیدی همراه بوده است که به شیوه­‌های گوناگون اسباب هویت‌یابی افراد را فراهم کرده‌­اند. سازوکار چنین امکانی از طریق قابلیت­‌هایی که ارتباطات و تعاملات اجتماعی را تسهیل می‌­کند رخ می­‌دهد و گزاره‌­های هویتی افراد را به مسیرهای مشخص و متعین جهت می­‌دهد.

یکی از نقش­‌هایی که لازمه ارتباطات در فضای مجازی را باعث می­‌شود، ظهور پدیده‌­ای بنام «سلبریتی» بوده است که به عنوان محصول صنعت رسانه‌ای نقش بسیار زیادی بر تولید، تعریف و تبلیغ مفاهیم هویتی داشته‌­اند. سلبریتی‌­ها می‌توانند به حوزه‌­های مختلفی از جمله ورزش، موسیقی، سینما، مد و ... تعلق داشته باشند و همه آن‌­ها به خاطر هویتشان در رسانه‌ها مورد توجه قرار می­‌گیرند.


پژوهش حاضر به دنبال مطالعه نقش ستارگان موسیقی پاپ و رپ ایرانی (به عنوان یکی از اقسام سلبریتی‌های بانفوذ) در شکل‌گیری هویت و جامعه‌پذیری جماعت هواخواه نوجوان در شبکه اجتماعی اینستاگرام است. در این پژوهش سعی می‌شود با کاربست روش تحلیل قوم‌نگاری مجازی اهداف مورد نظر محقق شود.



برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید