اولویت‌های پژوهشی پژوهشگاه در سال ۱۴۰۰

اولویت‌های پژوهشی پژوهشگاه در سال ۱۴۰۰

به گزارش روابط‌عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، اولویت‌های پژوهشی این پژوهشگاه در سال ۱۴۰۰ پس از تصویب در شورای پژوهشی پژوهشگاه اعلام شد. در این راستا، سه پژوهشکده فرهنگ، هنر و ارتباطات و هم‌چنین دفتر طرح‌های ملی پژوهشگاه، اولویت‌های پژوهشی خود را جهت انجام طرح‌های پژوهشی ارائه دادند.

اولویت‌های پژوهشی پژوهشکده فرهنگ مشتمل بر ۱۱ محور موضوعی است که این محورها در حوزه‌های «فرهنگ» و مسائل کنونی جامعۀ ایران، فرهنگ و نهادهای اصلی جامعه ایران، فرهنگ ایران در پایان دهه ۹۰ و سده چهاردهم خورشیدی، فرهنگ عمومی، سیاست فرهنگی، کتاب و نشر، اقتصاد فرهنگ، فهم فرهنگ معاصر ایران، فلسفه و فرهنگ، مطالعات دینی فرهنگ و ادبیات، تعریف شده‌ که هریک موضوعاتی چند را شامل می‌شود.

«سیاستگذاری و برنامه‌ریزی ارتباطات»، «مطالعات فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی» و «مطالعات ارتباطی و رسانه»، محورهای موضوعی اولویت‌های پژوهشی پژوهشکده ارتباطات هستند که هریک موضوعاتی چند ازقبیل فرهنگ و مهارت‌های ارتباطی: مقایسه میان فرهنگ‌ها، مطالعه سیاستگذاری مصرف بازی‌های رایانه‌ای، حکمرانی و نظارت بر محتوای پلتفرم‌های آنلاین، رسانه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها، اهمیت روزنامه‌نگاری تحقیقی در عصر دیجیتال، مخاطب‌شناسی و تولید محتوا برای مطبوعات در عصر فضای مجازی، آینده‌پژوهی رسانه‌های اجتماعی در ایران با رویکرد فرهنگی، ش‍یوه‌های نوین درآمدزایی برای مطبوعات، بررسی وضعیت نظام ارتباطی و رسانه‌ای: با تأکید بر رسانه‌های نوشتاری، خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری، رادیو و تلویزیون و فضای مجازی را شامل می‌شوند.


اولویت‌های پژوهشی پژوهشکده هنر در سه حوزه «سینما و نمایش»، «هنرهای تجسمی و سنتی» و «موسیقی»، تدوین شده است.

سینما و تئاتر پس از انقلاب، سینما و نمایش با رویکرد به اقتصاد خلاق، کارکردهای میان فرهنگی سینما و نمایش، مطالعات دینی در سینما و تئاتر جامعه‌شناسی سینما و تئاتر (مخاطب‌شناسی، هنرهای نمایشی و اخلاق، منظر هنرهای نمایشی به آسیب‌های اجتماعی، و ...)، مسائل و موضوعات نوپدید در حوزة سینما و تئاتر، اقتضائات تولیدات سینمایی متناسب با تحولات جهانی، ترجمه متون مرجع در حوزة تئاتر و سینما و تالیف متون پژوهشی در حوزة هنرهای تئاتر و سینما، محورهای موضوعی حوزه سینما و نمایش هستند.

تحولات عرضه، تولید و مصرف محصولات هنرهای سنتی و تجسمی در دوران بحران کرونا، هنرهای تجسمی، هویت دینی و ملی و معاصریت، اقتضائات تولیدات هنرهای تجسمی و سنتی متناسب با تحولات جهانی، مطالعات دینی در هنرهای تجسمی معاصر، مد و فرهنگ زیبایی، مسائل و موضوعات نوپدید در حوزه هنرهای تجسمی و سنتی، بازجست وضع موجود هنرهای قدیمه و رویکرد هنر معاصر ایران به جهانی شدن، را نیز می‌توان محورهای حوزه هنرهای سنتی و تجسمی برشمرد.

از محورهای حوزه موسیقی نیز می‌توان به مواردی چون موسیقی و فرهنگ، تحولات عرضه، تولید و مصرف موسیقی در دوران بحران کرونا، مسائل و موضوعات نوپدید در حوزه موسیقی دین و موسیقی، اقتضائات تولیدات موسیقی متناسب با تحولات جهانی، اشاره کرد.

هم‌چنین، اولویت‌های پژوهشی و مهم‌ترین فعالیت‌های دفتر طرح‌های ملی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات نیز اعلام شده است. مطابق مصوبه شورای پژوهشی پژوهشگاه، انجام پژوهش‌های ملی مصوب و در حال تصویب، افکارسنجی در حوزه موضوعات فرهنگی و مسائل روز جامعه، گزارش تحلیلی (فراتحلیل، تحلیل ثانویه و ....)، برگزاری نشست، برگزاری جلسات کارشناسی (شورای علمی)، پژوهش‌های کیفی و مردم‌نگاری، پژوهش‌های مبتنی بر داده‌کاوی و حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی دکتری، ازجمله اولویت‌های پژوهشی و مهم‌ترین اقدامات این مرکز در سال ۱۴۰۰ معرفی شده است.


اولویت‌های پژوهشکده فرهنگ


اولویت‌های پژوهشکده هنر


اولویت‌های پژوهشکده ارتباطات


فرایندها و آیین‌نامه‌ها (مدیریت امور پژوهشی)



برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید