به‌زودی منتشر می‌شود:

شخصیت و منش ملی

شخصیت و منش ملی

کتاب «شخصیت و منش ملی» نوشته ریچارد لین با ترجمه آرمین امیر، به‌زودی ازسوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر می‌شود.

این کتاب با سه گفتار از مترجم، نویسنده و نیز گفتاری از سیریل بت آغاز می‌شود. مترجم در این مقدمه اعلام می‌کند که ریچارد لین تلاش می‌کند تا موضوع منش ملی و ارتباط آن با مسائلی همچون رشد اقتصادی را با استفاده از روش‌هایی که قابلیت تعمیم نتایج به کشورها دارد را، بررسی کند. او این کار نویسنده را همان خلأیی می‌داند که در متون منش ملی ایرانیان به‌چشم می‌خورد. آرمین امیر در معرفی این اثر می‌گوید که لین در این مسیر، مفهوم اضطراب را برساخت می‌کند و نهایتاً نشان می‌دهد که رشد اقتصادی را نمی‌توان ضرورتاً از منش ملی نتیجه گرفت.

این اثر بنا به معرفی نویسنده آن، تلاشی برای تحلیل مسئله منش ملی از دیدگاه روان‌شناسی معاصر است. چیزی که نویسنده معتقد است این است که تفاوت‌هایی در سطح اضطراب مردم کشورهای پیشرفته [صنعتی] وجود دارد و آنان سطح اضطراب خود را به‌شکل‌های متنوعی مثل خودکشی، بیماری روانی، تصادفات رانندگی، مصرف دخانیات و نظایر این‌ها بروز می‌دهند. نویسنده رأی پیشنهادی خود را مستلزم این می‌داند که تمام این تظاهرات فرضی سطح اضطراب، به‌نحوی به‌هم مرتبط باشند تا تشکیل یک الگو را دهند. او این الگو را در متن این کتاب نشان‌داده ‌است.

سیریل بت در مقدمه‌ای که بر این کتاب نوشته، اشاره می‌کند که پرسش پروفسور لین این است که ماهیت دقیق تفاوت‌های ملی یا نژادی چیست؟ این تفاوت‌ها تا چه حد ذاتی هستند و تا چه حد نتیجه تأثیرات فرهنگی یا تربیتی‌اند؟ چرا برخی ملل با واژگان امروزی و در مقایسه با ملت‌های دیگر، «توسعه‌نیافته» و برخی دیگر «پیشرفته» هستند؟ خلاصه، این‌که عمده عوامل دست‌اندر‌کار [این تفاوت‌ها] چیست؟

او در این پیشگفتار یادآور می‌شود که در این کتاب به‌جای ادراکات شخصی صرف که از فردی به فرد دیگر متفاوت است، با جداولی از داده‌های کمّی مواجه هستیم که خود بر منابعی تفصیلی مبتنی ‌است و هر‌کس که بخواهد می‌تواند خودش آنها را بررسی کند؛ داده‌هایی که پیش‌تر، به‌نحوی مؤثر در مطالعه تفاوت‌های فردی به‌کار رفته‌است.


کتاب «شخصیت و منش ملی» مجموعاً متشکل از 18 فصل است که «تفاوت‌های ملی در بیماری‌های روانی و مصرف کالری»، «خودکشی و اعتیاد به الکل»، «اضطراب»، «اضطراب و روان‌پریشی»، «خودکشی، مصرف کالری و اعتیاد به الکل»، «اضطراب در دانشجویان دانشگاه‌ها»، «آمادگی برای سانحه و پرخاشگری»، «آترواسکلروز و بیماری عروق کرونری قلب»، «زخم دوازدهه و فشارخون بی‌دلیل»، «مصرف دخانیات»، «آمیزش جنسی و تجرّد»، «اضطراب و رشد اقتصادی»، «مواجهۀ تحلیل‌عاملی با مسئله»، «مثال‌های دیگری از عامل اضطراب»، «برخی از تعیین‌کننده‌های سطوح اضطراب ملی»، «اثرات اقلیمی بر اضطراب»، «اضطراب و نژاد» و «چکیده‌ای از بحث» به ترتیب عناوین فصل‌های آن هستند.

به طورکلی، اساس این نوشتار، تلاش برای تقلیل ایده منش ملی به مفهوم روان‌شناختی آشنای اضطراب است. این اثر در پی تثبیت این مسئله است که تفاوت‌هایی ملی در اضطراب وجود دارند که خود را به شیوه‌های متفاوتی بروز می‌دهند و مطابق یافته‌های این پژوهش، محتمل‌ترین [فرضیه] این است که عامل‌های اقلیمی و نژادی هردو با هم بر تفاوت‌های سطوح اضطراب ملی مؤثر هستند.




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید