غذا، تاریخ و فرهنگ

گفتگو با طیبه عزت‌اللهی‌نژاد، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
غذا، تاریخ و فرهنگ

طیبه عزت‌اللهی‌نژاد غذا را از مولفه‌های قدرت جوامع و در تاریخ تاثیر گذار دانست و به برنامه اینجا چراغی روشن است رادیو گفت‌وگو گفت: غذا بر گرفته از اقتصاد و سیاست هر جامعه است و صرفاً سیركنندگی غذا مطرح نیست. عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با بیان این كه غذا از هزاره‌های دور آمده و امروز به عنوان میراث فرهنگی به دست ما رسیده است، گفت: غذا میراث حیات سالم هر جامعه است.

وی با بیان این كه غذا تولید معنا می‌كند و كشورهایی كه قدرتمند هستند، از طریق مواد اولیه و غذا دیگر كشورها را كنترل می‌كنند، گفت: بذرها وارد هر كشوری نمی‌شوند كه این مسئله نشان می‌دهد حفظ زیست‌بوم اهمیت دارد و كشورها باید چارچوب غذای مردم خود را حفظ كنند.

عزت‌اللهی‌نژاد با بیان این كه غذا از هزاره‌ها آمده و امروز به عنوان میراث فرهنگی به دست ما رسیده است، گفت: غذا میراث حیات سالم هر جامعه است.

وی گرایش به غذای دیگر ملل را به مرور باعث ایجاد حس بیگانگی با وطن در میان جوانان دانست و افزود: این مسئله حاصلی ندارد جز این كه حس تعلق و بودن واقعی در جامعه دچار خدشه می‌شود.

این مردم‌شناس سخنان خود را با ذكر مثالی در رادیو گفت‌وگو ادامه داد: وقتی یك فرد تركمن در جامعه خود بزرگ می‌شود و می‌بالد، بدنی مطابق با آن فرهنگ خواهد داشت. در این بین مهم ترین مولفه خوراك آن جامعه است چون برای آن قوم تولید معنا كرده و انسجام و اتحاد را در میان آنان تقویت می‌نماید.

عزت‌اللهی‌نژاد فصل‌الخطاب و تثبیت‌كننده مراسم‌ها را خوراك معرفی كرد كه در سوگ و شادی شركت دارد و هر گونه مراسم با خوراك تایید می‌شود و به پایان می‌رسد.

این خوراك در جامعه خورده می‌شود و این كار با آدابی خاص صورت می‌گیرد؛ افراد گِرد یك سفره نشسته و به نوعی تمرینِ چگونه رفتاركردن را می‌آموزند.

وی غذا را مولفه‌ای برای اجتماعی‌كردن افراد با توجه به ساختارهای جوامع مختلف برشمرد و گفت: افراد در یك جامعه زیست می‌كنند كه دارای اصول، ساختار و پیشینه می‌باشد و اگر مولفه‌های فرهنگی آن را به صورت پراكنده به نسل جدید انتقال ندهیم، یك صدایی و هماهنگی از آن جامعه به گوش نخواهد رسید و در نهایت شاهد انقطاع فرهنگی خواهیم بود.




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید