گرایش‌های فرهنگی و نگرش‌های اجتماعی در ایران/علی اسدی/۱۳۵۳

گرایش‌های فرهنگی و نگرش‌های اجتماعی در ایران/علی اسدی/۱۳۵۳

پیمایش گرایش‌های فرهنگی و نگرش‌های اجتماعی در ایران، اولین پیمایش ملی کشور محسوب می‌شود. بسیاری از مفاهیم و سؤالات مطرح شده در آن بعداً در پیمایش‌های دیگر نیز مورد استفاده قرار گرفت که نشان از قوت نظری و علمی این پیمایش دارد. طبیعی است اجرای این پیمایش ارتباطی با مجموعه وزارت  فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارد اما به جهت نقش پایه ای آن در مقایسه تغییرات اجتماعی و فرهنگی در اینجا معرفی شده و اطلاعات موجود آن عرضه می‌شود. در حال حاضر از این پیمایش فقط مفاهیم، پرسشنامه و گزارش یافته‌های آن در دسترس است و فایل داده خام آن وجود ندارد. مشخصات کلی این پیمایش به شرح زیر است:

مجری: مرکز سنجش افکار و تحقیقات اجتماعی سازمان رادیو و تلویزیون

مدیر علمی: علی اسدی

سال اجرا: ۱۳۵۳

سال انتشار نتایج: ۱۳۵۶

جامعه آماری: جمعیت شهری و روستایی بالای ۱۵ سال در کشور

واحد تحلیل: فرد

حجم نمونه: ۴۴۲۰نفر

روش نمونه‌گیری: تصادفی در بلوک‌های شهری و سهمیه‌ای در مناطق روستایی

حوزه جغرافیایی نمونه: از همه ۱۶ استان و فرمانداری کل کشور شامل استان‌های مرکزی، اصفهان، یزد، کرمان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، فارس، هرمزگان، خراسان، سیستان و بلوچستان، گیلان، مازندران، کرمانشاه، کردستان، همدان و خوزستان ۲۴ منطقه شهری شامل تهران، کاشان، اصفهان، نائین، یزد، کرمان، تبریز، اردبیل، رضائیه مهاباد، شیراز، آباده، بندرعباس، مشهد، نیشابور، زاهدان، رشت، ساری، گرگان، کرمانشاه، سنندج، همدان، آبادان، اهواز و ۵۲ منطقه روستایی انتخاب شده‌اند.


دریافت متن کامل گزارش



برچسب ها
مطالب مرتبط
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید