تحولات فرهنگی جامعه ایران/محسن گودرزی/۱۳۸۳

پیمایش تحولات فرهنگی در ایران به منظور تکرار پیمایش گرایش‌های فرهنگی و نگرش‌های اجتماعی در ایران (۱۳۵۳) انجام شد تا بر اساس انتخاب یک نمونه مشابه، روند تحولات فرهنگی جامعه ایران شناسایی شود. اطلاعات این تحقیق که هم مناطق شهری و هم مناطق روستایی را در می گرفت، ابزار مناسبی برای شناخت تحولات فرهنگی جامعه ایران در یک بازه سی ساله است. انتشار نتایج این تحقیق به سبب تغییر مدیریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مدتی وقفه روبرو شده و در نهایت بخش‌هایی از آن با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی انتشار یافت. مشخصات کلی این پیمایش به شرح زیر است:   

مجری: دفتر طرح‌های ملی با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی

مدیر علمی: محسن گودرزی

سال اجرا: ۱۳۸۳

سال انتشار نتایج: ۱۳۸۶

جامعه آماری: افراد۱۵ تا ۶۴ساله خانوارهاي معمولي ساكن كشور

واحد آماری: فرد

حجم نمونه: ۸۹۶۴

روش نمونه‌گیری: دومرحله‌ای و سه مرحله‌ای در انتخاب بلوک‌ها و سيستماتيك خطي در انتخاب پاسخگو حوزه جغرافیایی: همه مناطق شهری و روستایی کشور به چهار زیرگروه تقسیم شده‌اند: زيرگروه اول  مجموعه شهرهاي مراكز استان در ۳۰ استان كشور، زیرگروه دوم مجموعه نقاط روستايي شهرستان‌های شامل مراكز استان که ۳۰ شهرستان را دربر می‌گیرد. زيرگروه سوم  مجموعه ساير شهرهاي كشور و زيرگروه چهارم  مجموعه نقاط روستايي ساير شهرستان‌های كشور که برای دو زیرگروه آخر ۳۰ خوشه شهر و ۳۰ خوشه شهرستان به‌عنوان نمونه انتخاب شده است.

از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید