ارزش‌ها و نگرش های ایرانیان (موج سوم)/محمدرضا جوادی یگانه/۱۳۹۴

موج سوم ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان با فاصله دوازده سال از موج دوم در دفتر طرح‌های ملی طراحی و اجرا شد. این پیمایش علاوه بر سنجش اکثر مفاهیم موجود در موج دوم، برخی مفاهیم جدید را نیز در کشور مورد سنجش قرار داد. موج سوم بر خلاف دو موج پیشین، از نمونه کشوری شهری و روستایی برخوردار است. سه موج پیمایش ملی ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان که به ترتیب در سال‌های ۱۳۷۹، ۱۳۸۲و ۱۳۹۴ انجام شده‌اند، منبع اطلاعات مهمی درباره تغییرات اجتماعی و فرهنگی جامعه ایران محسوب می‌شوند. مشخصات کلی این پیمایش به شرح زیر است:

مجری: دفتر طرح‌های ملی با همکاری مرکز ملی رصد اجتماعی وزارت کشور

مدیر علمی: محمدرضا جوادی یگانه

سال اجرا: ۱۳۹۴

سال انتشار نتایج: ۱۳۹۵

جامعه آماری: افراد بالای ۱۵سال خانوارهای شهری و روستایی ساکن در ۳۱ استان کشور

واحد تحلیل: فرد

حجم نمونه: ۱۴۹۰۶

روش نمونه‌گیری: چندمرحله‌ای- انتخاب هدفمند شهرها و روستاها- نمونه‌گیری تصادفی از بلوک‌ها- انتخاب تصادفی پاسخگویان از بلوک‌های مسکونی

حوزه جغرافیایی نمونه: از همه استان‌های کشور شامل آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، البرز، ایلام، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، قم، کردستان، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، گیلان، لرستان، مازندران، مرکزی، هرمزگان، همدان و یزد از هر استان مرکز استان و یک شهر به‌علاوه دو روستای تابعه هر شهر.

از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید