قابليت نظرسنجی‎های انتخاباتی برای نگاه به آينده/ ايران در آستانه انتخابات-1

قابليت نظرسنجی‎های انتخاباتی برای نگاه به آينده/ ايران در آستانه انتخابات-1
قابليت نظرسنجیهای انتخاباتی برای نگاه به آينده

در جامعۀ ایرانی، پیشبینیپذیری وقایع آینده از اهمیت بسزایی برخوردار است، چراکه مطالعۀ پویایی، نظم و تغییرات جامعه از اهمیت ویژهای در جوامعی که به سمت انتظامیابی حرکت میکنند، برخوردار است. از این‌رو، جامعهشناسان پديدههايي را که نماد تغییرپذیری جامعه هستند، همچون انقلابها، شورشها، جنبشهاي اجتماعي، توطئههاي سياسي و حتي بسياري از کودتاها، به عنوان انواع مختلفي از کنشهاي جمعي مورد مطالعه قرار میدهند. از جملۀ این پدیدهها که مطالعۀ آن در ایران با عنوان مطالعۀ زوایای پنهان رفتاری مورد مناقشه است، رفتار انتخاباتی مردم ایران است.

کنش انتخاباتی ایرانی منطق اجتماعی خاص خویش را دارد که نه معمایی است و نه غیرقابل پیشبینی؛ منطقی که باید کشف شود نه آنکه مورد تردید یا تحقیر واقع شود. به نظر میرسد بیش از آنکه سخن از پیچیدهبودن جامعه و نیز سیاست در ایران داشته باشیم، باید ارزیابی دقیق و داوری درست در زمینۀ نحوۀ مطالعۀ جامعۀ ایرانی داشته باشیم. بخشی از این اتفاق با انتشار نظرسنجیها و آگاهی همگان از آن بهخوبی قابل دسترس خواهد بود.
محمد آقاسی، رئیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، در مقاله‌اي كه در كتاب «جستارهايي در ايران در آستانه انتخابات» از سوي انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است، به قابلیت نظرسنجیهای انتخاباتی برای نگاه به آینده پرداخته است.
براي دريافت متن كامل مقاله اينجا كليك كنيد.

از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید