نشست های تخصصی
هوش فرهنگی و راهبردهای بیانی در مناسبات بین‌الملل
١٣ دي ١٣٩٥

هوش فرهنگی و راهبردهای بیانی در مناسبات بین‌الملل

نشست تخصصی با عنوان«هوش فرهنگی و راهبردهای بیانی در مناسبــات بین‌‏الملل» روز ۱۷ آذر با حضور دکتر رضا افهمـی، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس و جمـعی از پژوهشگران فعال ...

ادامه مطلب
بررسی تأثیر نگاه معناشناسانه صدرایی در نظریه فرهنگ و ارتباطات؛ چیستی و هستی فرهنگ و ارتباطات
١٨ آبان ١٣٩٥

بررسی تأثیر نگاه معناشناسانه صدرایی در نظریه فرهنگ و ارتباطات؛ چیستی و هستی فرهنگ و ارتباطات

هفتمین نشست از سلسله نشست‌های ارتباطات صدرایی با عنوان «بررسی تأثیر نگاه معناشناسانه صدرایی در نظریه فرهنگ و ارتباطات؛ چیستی و هستی فرهنگ و ارتباطات» روز ‏چهار‏شنبه 14 مهر با ...

ادامه مطلب
بازنمایی ایران و ایرانیان در فرهنگ یونانی
١٥ آبان ١٣٩٥

بازنمایی ایران و ایرانیان در فرهنگ یونانی

نشست تخصصی «بازنمایی ایران و ایرانیان در فرهنگ یونانی» روز ‏ شنبه 24 مهر با حضور دکتر محمدحسین مظفری در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.در ابتدای این نشست، ...

ادامه مطلب
نشانه‌خوانی آثار دکتر موسوی‌لر
١٢ آبان ١٣٩٥

نشانه‌خوانی آثار دکتر موسوی‌لر

دکتر اشرف السادات موسوی لر:  «طراح باید پیام خود را در قالب طراحی نشان به مخاطب منتقل کند»نشست تخصصی «نشانه‌خوانی آثار دکتر موسوی‌لر»، نهم شهریور ماه 95 با حضور دکتر ...

ادامه مطلب
نظریه ارتباطات متعالیه (ارتباطات در حکمت متعالیه صدرالمتالهین)
١٧ مهر ١٣٩٥

نظریه ارتباطات متعالیه (ارتباطات در حکمت متعالیه صدرالمتالهین)

ششمین نشست از سلسله نشست‌های ارتباطات صدرایی با عنوان «نظریه ارتباطات متعالیه (ارتباطات در حکمت متعالیه صدرالمتالهین)» روز ‏سه‏‌شنبه 9 شهریور با حضور دکتر سیدمحمدعلی غمامی در پژوهشگاه فرهنگ، هنر ...

ادامه مطلب
رهیافت‌های ممکن پردازش فلسفه ارتباطات انسانی از منظر صدرا
٢٠ شهريور ١٣٩٥

رهیافت‌های ممکن پردازش فلسفه ارتباطات انسانی از منظر صدرا

پنجمین نشست از سلسله نشست‌های ارتباطات صدرایی با عنوان «رهیافت‏‌های ممکن پردازش فلسفه ارتباطات انسانی از منظر صدرا » روز ‏سه‏‌شنبه ۱۲ مرداد با حضور دکتر محسن بدره در پژوهشگاه ...

ادامه مطلب
نقد مکتب مبادله معنا از دیدگاه حکمت صدرایی
١٣ مرداد ١٣٩٥

نقد مکتب مبادله معنا از دیدگاه حکمت صدرایی

چهارمین نشست از سلسله نشست‌های ارتباطات صدرایی با عنوان «نقد مکتب مبادله معنا از دیدگاه حکمت صدرایی» روز ‏سه‏شنبه 29 تیر با حضور دکتر سارا طالبی در پژوهشگاه فرهنگ، هنر ...

ادامه مطلب
نقد و بررسی کتاب «شبیه‏‌های شاد ؛درآمدی بر تعزیه و تعزیه‌‏های طنز مذهبی» و نمایش بخش‌‏هایی از فیلم شبیه‏‌شاد «باغبان»
٠٦ مرداد ١٣٩٥

نقد و بررسی کتاب «شبیه‏‌های شاد ؛درآمدی بر تعزیه و تعزیه‌‏های طنز مذهبی» و نمایش بخش‌‏هایی از فیلم شبیه‏‌شاد «باغبان»

نشست تخصصی نقد و بررسی کتاب «شبیه‏‌های شاد؛ درآمدی بر تعزیه و تعزیه‏‌های طنز مذهبی» و نمایش بخش‌‏هایی از فیلم شبیه‌‏شاد «باغبان»، روز چهارشنبه 29/2/95 با حضور آقایان: غلامرضا کارگر ...

ادامه مطلب
مباني انسان‏شناسي نظريه ارتباطي صدرايي
٠٢ تير ١٣٩٥

مباني انسان‏شناسي نظريه ارتباطي صدرايي

سخنران: مهدی ناجی تاریخ برگزاری: ۱۱ خرداد ۹۵

ادامه مطلب
حکمت صدرایی، فلسفه ارتباطات معاصر؛ غفلت‏ زدایی، غفلت‏ زایی
٠٢ تير ١٣٩٥

حکمت صدرایی، فلسفه ارتباطات معاصر؛ غفلت‏ زدایی، غفلت‏ زایی

سخنران: دکتر ظهیر احمدی تاریخ برگزاری: ۲۸ اردیبهشت ۹۵

ادامه مطلب
عرضه نظریه گفتمان بر فلسفه صدرا   (مطالعه تطبیقی نظریه گفتمان با مبانی حکمت صدرایی)
١٧ خرداد ١٣٩٥

عرضه نظریه گفتمان بر فلسفه صدرا (مطالعه تطبیقی نظریه گفتمان با مبانی حکمت صدرایی)

نخستین نشست از سلسله نشست‌های ارتباطات صدرایی با عنوان «عرضه نظریه گفتمان بر فلسفه صدرا (مطالعه تطبیقی نظریه گفتمان با مبانی حکمت صدرایی)» روز ‏سه‌شنبه 21 اردیبهشت با حضور میثم قمشیان در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

ادامه مطلب
دومین گردهمایی اسفار مجازی؛ ‌ارتباطات صدرایی
١٧ خرداد ١٣٩٥

دومین گردهمایی اسفار مجازی؛ ‌ارتباطات صدرایی

دومین گردهمایی «اسفار مجازی؛ ‌ارتباطات صدرایی» روز دوشنبه 16 شهریور 94 با حضور حجت‏ الاسلام والمسلمین دکتر حمید پارسانیا و حجت‌‏الاسلام و المسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

ادامه مطلب
نقشه نفوذ شبکه ماهواره‏ای جِم (GEM) با موضوع سبک زندگی ایرانی - اسلامی
١٧ خرداد ١٣٩٥

نقشه نفوذ شبکه ماهواره‏ای جِم (GEM) با موضوع سبک زندگی ایرانی - اسلامی

نشست تخصصی «نقشه نفوذ شبکه ماهواره‏ای جِم (GEM) با موضوع سبک زندگی ایرانی - اسلامی» روز یک‏شنبه 27دی 94 با حضور دکتر جعفر عبدالملکی و حامد معینی ‏پناهدر پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

ادامه مطلب
«کاربرد علوم شناختی در مطالعات ارتباطات اجتماعی»
١٧ خرداد ١٣٩٥

«کاربرد علوم شناختی در مطالعات ارتباطات اجتماعی»

نشست تخصصی «کاربرد علوم شناختی در مطالعات ارتباطات اجتماعی» روز ‏یک‏شنبه16 اسفند با حضور دکتر سعید ستایشی در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

ادامه مطلب
بررسی زمينه‌ها، موانع و راهکارهای گسترش خط و زبان فارسی در کشورهای حوزۀ تمدنی مشترک
١٥ شهريور ١٣٩٤

بررسی زمينه‌ها، موانع و راهکارهای گسترش خط و زبان فارسی در کشورهای حوزۀ تمدنی مشترک

نشست تخصصی ارائه ‏یافته‏‌های پژوهش «بررسي زمينه‌ها، موانع و راهکارهاي گسترش خط و زبان فارسي در کشورهاي حوزۀ تمدني مشترک» سخنرانان: دکتر ابراهیم خدایار و دکتر نعمت‌‏الله ایران‏‌زاده تاریخ برگزاری: 30 فروردین 94   نشست تخصصی «بررسي زمينه‌‏ها، موانع و راهکارهاي گسترش خط و زبان فارسي در کشورهاي حوزۀ تمدني مشترک» روز یکشنبه 30 فروردین با حضور دکتر ابراهیم خدایار و دکتر نعمت‌‏الله ایران‏‏زاده در پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات برگزار شد. در ابتدای این نشست، دکتر خدایار گفت: ايرانِ امروز بعد از گذشت سده‏‌های پی‏‌درپی، مرزهاي سياسي و جغرافيايي مشخصي دارد که در نقشه‎هاي جغرافيا پيداست؛ ولي «مرزهاي ناپيدايي» دارد که آن را حوزه تمدنی آن نامیده‌‏اند. خط و زبان فارسی میراث مشترک ساکنان حوزۀ تمدنی مشترک ایران و کشورهای همسایه در بخش بزرگی از قارۀ پهناور آسیاست. مسأله اصلی این پژوهش، تبیین زمینه‏‌ها، موانع و راهکارهای گسترش خط و زبان فارسی در حوزه تمدني مشترک و بررسی امکان احیای نقش تاریخی آن در این منطقه است. آیا چنین امکانی برای این زبان در این منطقه وجود دارد؟ منطقه‏‌ای که ما این را نقطه عزیمت خود قرار دادیم، همان مرزهای ناپیدایی است که در طول تاریخ، ایران را در بخش بزرگی از آسیا محور فعاليت‌های فرهنگی کرده بود. خدایار در ادامه به تشریح کلیات پژوهش پرداخته و بیان کرد: در این طرح 8 سوال اصلی سامان داده شده که سوال‏‌ها به این شرح است: ـ حوزۀ تمدنی ایران شامل چه مناطقی است؟ ـ زبان و خط فارسی در کنار زبان‏‌های ملی و رسمی این مناطق چه جایگاهی دارد؟ ـ گسترش زبان و خط فارسي در حوزۀ تمدني ايران چه اهميّت و آثاری دارد؟ ـ میزان علاقه‌‏‏مندي مردم حوزۀ تمدنی ایران به خط و زبان فارسي و نیز جذابيت این زبان براي به کارگيري آن چگونه است؟ ـ زمينه‏‌ها، امکانات و عوامل مؤثر در جهت گسترش زبان و خط فارسي چيست؟ ـ موانع گسترش و ترويج  زبان و خط فارسي در این مناطق کدام‏اند؟ ـ راهکارهاي مؤثر و مناسب براي استفاده از زمينه‌‏ها و توانمندي‌‏هاي موجود برای رفع موانع گسترش زبان و خط فارسي چيست؟ ـ توانمندي‏‌ها و ويژگي‏‌هاي خط و زبان فارسي چيست و آیا امکان احیای نقش گذشتۀ زبان و خط فارسی در حوزۀ تمدنی آن وجود دارد؟ متناظر با این 8 سوال، 8 فرضیه هم ترسیم شده است. سوال اول این است که حوزه تمدنی ایران شامل چه مناطقی است؟ می توان گفت اين حوزۀ تمدني شامل آسياي مرکزي (ازبکستان، ترکمنستان، تاجيکستان، قزاقستان و قرقيزستان)، افغانستان، قفقاز شمالی و جنوبی (آذربايجان، گرجستان، ارمنستان، داغستان و اوراسيا)، شرق چین (سین‎کیانگ)، شبه‏‌قاره (پاکستان، هند و بنگلادش) آسیای صغیر، بالکان و شامات قدیم (ترکيه، بوسنی، سوریه و عراق) است. در پاسخ به سوال دوم می‏توان گفت زبان فارسی هم اکنون با نام زبان دری (و خط فارسی ـ عربی) در افغانستان (در کنار زبان پشتو) زبان رسمی افغانستان است و با نام تاجیکی (با خط سریلیک) زبان ملی مردم تاجیکستان؛ در برخی از شهرهای مهم ازبکستان از جمله سمرقند، بخارا، ترمذ و فرغانه و در برخی دیگر از مناطق پاکستان، زبان عامۀ مردم است و در بقیۀ کشورها حضوری کم‏رنگ در نظام آموزشی (آموزش و پرورش و دانشگاه‏‌ها) دارد. در پاسخ به سوال سوم می‏‌توان گفت گسترش زبان فارسی در منطقه علاوه بر تقویت حضور ایران در این مناطق و کمک به گسترش صلح و برادری، به‌‏ویژه در کشورهای افغاتستان و ازبکستان، از نظر اقتصادی و سیاسی نیز برای این کشورها مهم است. پاسخ سوال چهارم نیز این که ‎جز افغانستان که در کنار زبان پشتو، زبان فارسی‎زبانان افغانستان است و با نام تاجیکی (و خط سریلیک) در تاجیکستان رواج دارد، در بقیۀ کشورها حضور زبان فارسی حضورِ نسبی است؛ مثلاً در ازبکستان به نسبت، نیرومندتر از بقیۀ کشورهاست. پاسخ سوال پنجم نیز این که به دلیل حضور پردامنه و مؤثر زبان و ادبیات فارسی در این کشورها، زمینه‏‌ها و امکانات فراوانی برای گسترش خط و زبان فارسی و احیای هویت ایرانی اسلامی در برخی از آنها وجود دارد که سابقۀ حضور ایران در این مناطق، زبان و ادبیات بومی و ارتباط آن با ایران، شخصیت‎های مشترک، ظرفیت‎های جهانی شاعران و ادبیان ایران، و توانمندی‏‌های اقتصادی و سیاسی ایران از جملۀ آنهاست. در پاسخ به سوال ششم که موانع گسترش و ترويج  زبان و خط فارسي در این مناطق کدام‌‏اند؟ می‏توان گفت علاوه‌ ‏بر جریان‏های مسلط زبانی و فرهنگی بین‎المللی (زبان و فرهنگ غربی) و نیز رقبای منطقه‎ای (روسی، ترکی و عربی)، شکل‏‌گیری زبان‏‌های ملی در صد تا صدوپنجاه سال اخیر، مانع اساسی در گسترش و ترویج زبان و خط فارسی در این مناطق بوده است. پاسخ سوال هفت نیز این است که استفاده از دیپلماسی فرهنگی مناسب، تدوین سند ملی احیا و گسترش نقش زبان و ادبیات فارسی در حوزۀ تمدنی آن، ایجاد زیرساخت‎های نرم‎افزاری و سخت‎افزاری مناسب، اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان این حوزه، راه‎اندازی شبکه‎های رادیویی و تلویزیونی مخصوص حوزۀ تمدنی، چاپ و نشر کتاب‎ها و مجلات مشترک، بازنگری در سرفصل‎های رشتۀ زبان و ادبیات فارسی بخشی از این راهکارهاست. در پاسخ به سوال هشتم که توانمندي‏‌ها و ويژگي‏‌هاي خط و زبان فارسي چيست و آیا امکان احیای نقش گذشتۀ زبان و خط فارسی در حوزۀ تمدنی آن وجود دارد؟ می‌‏توان گفت زبان فارسی، زبان دوم جهان اسلام است. این زبان در شکل‎گیری بسیاری از فرهنگ‎های ملی حوزۀ تمدنی ایران نقش بارزی داشته و دارد. شاعران و ادبیان این زبان در زمرۀ بزرگ‎ترین و شاخص‌‏ترین شاعران و ادیبان جهان بوده‏‌اند. امکان احیای نقش تاریخی زبان فارسی در افغانستان و تاجیکستان وجود دارد. در بقیۀ کشورها باید به فکر برنامه‎ریزی برای ادامۀ حضور ایران و فرهنگ ایرانی و ادبیات فارسی در قالب‏‌های بیانی جدید، از جمله زبان هنر، رسانه‎های تصویری و ترجمه بود. وی همچنین بیان کرد این پژوهش با هدف بررسی زمینه‏‌ها، موانع و راهکارهای گسترش خط و زبان فارسی در کشورهای حوزۀ تمدنی ایران با تکیه بر هفت کشور ازبکستان، ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، پاکستان و هندوستان انجام و در پنج فصل تدوین شده است. خدایار سپس ضمن توضیح فصول تدوین شده در این پژوهش، بیان داشت که فصل اول به کلیات پژوهش اختصاص دارد. در فصل دوم ایران و حوزۀ تمدنی آن با تکیه بر شش بنیاد مشترک شاملِ 1. بستر اقليمي و جغرافيايي، 2. خط، زبان و ادبيات، 3. دين و نظام اعتقادي و اخلاقي، 4. هويت تاريخي، اعياد و جشن‏‌هاي ملي و مذهبي، و 6. هنر و معماری تعریف و پس از مقایسۀ شاخص‌های توسعۀ انسانی و تولید علم در کشورهای مورد نظر با ایران، هفت کشور یادشده در سه حوزۀ آسیای مرکزی (ازبکستان و ترکمنستان)، قفقاز (آذربایجان، ارمنستان و گرجستان) و شبه‏‌قاره (پاکستان و هندوستان) در قالب خاصی ذیل پنج عنوان کلی 1. جغرافیای طبیعی، 2. جغرافیای انسانی (جمعیت و اقوام)، 3. چشم‌‏انداز تاریخی و سیاسی، 4. وضعیت اجتماعی و فرهنگی (خط، زبان، دین، و جشن‏ها و مراسم)، و 5. اقتصاد معرفی شده است. در فصل سوم ظرفیت‏‌ها، زمینه‌‏ها و بسترهای موجود در کشورهای حوزۀ تمدنی مشترک در دو بخش 1. مراکز و بنیادهای اجرایی و پژوهشیِ دولتی و مردم‏‌نهاد مرتبط با حوزۀ تمدنی مشترک (در ایران و کشورهای هدف)؛ 2. نشریات معتبر خصوصی و دولتی دربارۀ حوزۀ تمدنی مشترک (منتشر شده در ایران و خارج از کشور) معرفی، و سپس حوزۀ تمدنی مشترک در هفت کشور یادشده ذیل سه حوزۀ پیش‏‌گفته در قالب خاصی به مخاطب شناسانده شده است. در فصل چهارم، موانع و راهکارهای گسترش خط و زبان فارسی در کشورهای حوزۀ تمدنی مشترک، بررسی و تحلیل شده است. در فصل پنجم یافته‏‌های پژوهش و نتیجه‎‏گیری ارائه شده و برپایۀ داده‌‏های طرح به سؤال‏‌های هشت‏گانه طرح پاسخ داده شده و فرضیه‏‌های نخستین طرح بررسی شده است.‌ در ادامه اين نشست دکتر ایران‏‌زاده نيز ویژگی‏های این طرح را  اينگونه برشمرد: این پژوهش روشمند است و مبتنی بر سوال و فرضیه. همچنین در این پژوهش، تنها از روش استنادی، تاریخی یا کتابخانه‏‌ای استفاده نشده  و به پرسش‌نامه هم توجه شده و از این منظر هم این پژوهش تقویت شده است و صرفاً مبتنی بر داده‏‌هایی نیست که در کتاب‏ها آمده و پیش‏فرض‏‌هایی هم که در پژوهش مطرح شده، ارزشمند است. ایران‏‌زاده همچنین نکاتی را در خصوص گسترش زبان فارسی در حوزۀ تمدنی ایران بیان کرد که از جمله آنها می‌‏توان به این نکات اشاره کرد: 1. ضرورت تأسیس دانشگاه‏‌های مشترک در حوزه تمدنی 2. توجه به ادبیات تطبیقی که خوشبختانه این ادبیات در دنیای امروز در حال رشد است 3. جذب دانشجویان در مقاطع دکتری و مربیان و مدرسان 4. کاستن از موانع حضور برخی از هیأت‏های علمی در ایران        

ادامه مطلب
کارکرد نگارخانه‌ها در هویت‌بخشی به جریان‌های هنری ایران»
١١ شهريور ١٣٩٤

کارکرد نگارخانه‌ها در هویت‌بخشی به جریان‌های هنری ایران»

باحضور: هادی بابایی فلاح زمان برگزاری: 13 مرداد 94 برگزار کننده: پژوهشکده هنر  نشست تخصصي ارائه يافته‏‌هاي پژوهش «کارکرد نگارخانه‌ها در هویت‌بخشی به جریان‌های هنری ایران» سيزدهم مرداد 1394 با حضور هادي بابايي ...

ادامه مطلب
 «نسبت تئاتر با زندگی امروز در ایران»
٢٧ مرداد ١٣٩٤

«نسبت تئاتر با زندگی امروز در ایران»

گزارش نشست «نسبت تئاتر با زندگی امروز در ایران» باحضور: نصرالله قادری زمان برگزاری: 8 تیر 94 برگزار کننده: پژوهشکده هنر قادري در اين نشست، اليناسيون فردي و اجتماعي را بحراني دانست كه در دنياي امروز تئاتر به چشم می‏‌خورد. اين پژوهشگر با اشاره به اينكه همواره از بحران هراس داريم و دائماً به وجه منفي آن توجه می‌كنيم، تصريح كرد: بحران همان‌طور كه نشانگر يك مانع، يك آسيب و ضايعه است؛ نشانگر فرصتی براي رشد يا افول هم است. وي در ادامه به ابعاد مختلف بحران تئاتر پرداخت و گفت: تئاتر ما در ابتدا دچار بحران شخصي است. وي اين بحران را وضعيتی دانست كه در آن هنرمند خود را آنچنان كه واقعيت دارد حس نمی‌‏كند. وي سپس خاطرنشان كرد: در اين بحران ما الينه شده‏‌ايم و همين‌طور اليناسيون فرهنگی و هنرمندان ما در جامعه طوری رفتار می‏‌كنند كه نسبت به ساير افراد متمايز و ديده شوند.   سردبير مجله نمايش، مهمترين بحران امروز دنياي تئاتر را بحران موجود در نهضت ترجمه دانست و اظهار داشت: از همان آغاز شكل‏‌گيری تئاتر، هنرمندان بسته به اينكه تئاتری‏‌های تحصيل كرده فرانسه، آمريكا ، انگليس و ... باشند، سعي داشتند تا فرهنگ آن كشور را به ايران بياورند و از آن منظر تئاتر را ببينند. وي افزود: آنها مدعی هستند كه اساساً ما حق نظريه‏‌پردازی در دنياي تئاتر را نداريم، زيرا تئاتر ايراني نيست و از غرب آمده است و اينكه ما بايد همه اين مفاهيم را از غرب ترجمه كنيم.   نويسنده كتاب «زندگی در تئاتر» ضمن اشاره به اينكه فرهنگ ما فرهنگ متكلم وحده و نوچه‏‌پروری است تصريح كرد: فرهنگ جاری ايراني متاسفانه بر پايه ديالوگ نيست ولي ذات تئاتر، ديالوگ است؛ تئاتر فرهنگ ديالوگ و برابری است. وي در ادامه افزود: متاسفانه با همين فرهنگ وارد تئاتر شده‌‏ايم و هرگز هم حاضر به برقراری ديالوگ نيستيم كه كجاي تئاتر چنين چيزي می‏‌گويد.   قادري در ادامه گفت: پيش از اينكه علماي دين، سياستمداران و جامعه‏‌شناسان و فلاسفه، مخالفان تئاتر باشند كه هستند؛ اولين دسته مخالفان، خود تئاتری‏‌ها هستند كه به لباس اهالی تئاتر درآمده‌‏اند و سبب لطمه زدن به هنر تئاتر شده‌‏اند. وي با بيان اين‏كه براي نابود كردن هر انديشه‌‏ای بهترين فكر اين است كه از طريق همان انديشه وارد شده و آن را وارونه انجام داد، افزود: آنچه در تئاتر امروز ايران می‏‌بينيم وجود راستين تئاتر نيست آنچه هست صرفاً به اين معناست كه به ما هشدار بدهد كه واقعيت جوهری و ذاتی تئاتر اين نسيت و معنای تئاتر در وراي تئاتر قرار دارد و به وسيله خود تئاتر پنهان شده است زيرا تئاتر نيازمند تفسير، تحليل و تبيين است. وي سپس گفت: براي اينكه معنی راستين و باطنی اين هنر مقدس را بخواهيم ادراك كنيم، بايد جويای چيزی باشيم كه در ورای آن نشان داده می‌‏شود به همين دليل است كه در زندگي امروز همه نظريه‏‌پردازيم و همه آسيب‏‌شناس دنياي تئاتريم و همه تئاتر را تفسير می‏‌كنيم. وي در ادامه گفت: در اين زمينه، ماهيت و ذات تئاتر پنهان مانده زيرا بايد تئاتر ما را وادار به تفكر ‏كند.   قادری در ادامه به آسيب تئاتر خصوصی اشاره كرد و گفت: تفكر اينكه پول معيار و ارزش همه چيز است وارد هنر تئاتر هم شده است و سبب شده تا افرادی تنها به صرف تمكن مالي و نه از روي تخصص و هنرآفرينی وارد اين حرفه شوند و بدين دليل در دنيای تئاتر، كمتر شاهد انديشمند واقعی بوديم. قادري گفت: در حقيقت اخلاق تئاتری ما از بين رفت و به تبع آن شاهد بحران آموزش در دانشگاه‌ها، بحران رسانه و.... بوديم زيرا هنر سخت و دشوار تئاتر تبديل به هنر ارزاني شد كه فقط كافی است فرد توان مالی داشته باشد نه تخصص؛ و در نهايت ما انديشمند واقعی نداريم.   مدرس سینما و تئاتر، مخاطب را پارامتر اصلی در هنر تئاتر خواند و گفت: تئاتر تنها هنری است كه بدون مخاطب، نام هنر ندارد و مخاطب فعال و كنشگر در اين هنر، حائز اهميت است؛ امروزه انبوهی جمعيت مخاطب، آفت تئاتر ما شده است و در حالي‏كه تئاتر بايد مخاطب را طوری تربيت كند كه وادار به تفكر شود و آنچه امروزه در تئاتر ما ديده می‌‏شود اين است كه هنر تئاتر خيلی هم افراد را وادار به تفكر نمی‏‌كند. قادري با تاكيد بر اينكه اين اتفاق از همان ابتدا كه تئاتر از غرب وارد ايران شد با اين باور كه بايد سراپا غربي باشيم و گر نه عقب افتاده‌‏ايم شروع شد و اين تفكر باعث شد كه نظام تئاتری كه وجود داشت، فرو بريزد و هنر تئاتر به جايی برگردد كه چه كار كنيم و چون عملاً هيچ انديشه‏‌ای نداشت فلسفه، دين و جامعه‏‌شناسی هيچ كمكی به آن نمی‌‏كرد، وارد بحرانی شد كه آن را نمی‏‌شناخت و اين بحران ذات زندگي او شد و تنها راه را در اين ديد كه تمام انديشه‏‌ها، تفكرات و انديشه سنتی را كاذب و نفی كند. ما با اين كار در حقيقت تئاتر گذشته و سنت را نفی كرديم.   قادري در پايان مجدداً بحران اصلي تئاتر امروز كشور را خود تئاتری‏‌ها دانست و متذكر شد: نسبت تئاتر با زندگي امروز هيچ است. وي با اشاره به اينكه اگر امروز سالن‏‌های اجرای تئاتر تعطيل هم بشود اتفاق خاصي در جامعه رخ نمی‌‏دهد، گفت: اين مساله ربطی به حاكميت نداشته است، تئاتر نتوانسته با مردم ارتباط داشته باشد و آن را به عنوان كالايی فرهنگي در سبد خانوار قرار دهد تا به آنها شيوه درست انديشيدن و ارتقاي دانايي آنها نسبت به مطالبات خود را آموزش دهد.   قادري در پايان گفت: تا وقتي ما تئاتری‏‌ها به ذات تئاتر ايمان نياوريم و پول را معيار و ارزش ندانيم و باور به اين هنر و تقدس نداشته باشيم و رنج مقدس را نبريم، وضع همين طور خواهد بود و از بيرون كسی نمی‌‏تواند به ما كمك كند، مگر اينكه به خويشتن خويش برگرديم كه تئاتر چه بوده، چه توقعی دارد و چگونه در دنيا اتفاق و انديشه ايجاد كرده است تا بعد كم‏كم ديگران را به اين راه برگردانيم.        

ادامه مطلب