روایتها و خرده روایت‌ها در نبرد طوفان الاقصی در رسانه‌های اجتماعی و کنشگران فضای مجازی

روایتها و خرده روایت‌ها در نبرد طوفان الاقصی در رسانه‌های اجتماعی و کنشگران فضای مجازی

پنجمین نشست از سلسله نشست های تخصصی ابعاد ارتباطی و رسانه ای نبرد طوفان الاقصی تحت عنوان «روایتها و خرده روایت‌ها در نبرد طوفان الاقصی در رسانه‌های اجتماعی و کنشگران فضای مجازی» با حضور عبداله بیچرانلو دانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و ظهیر احمدی مدرس سیاستگذاری فرهنگی و پژوهشگر ارشد سازمان صداوسیما ، روز یکشنبه دهم دی‌ماه در پژوهشکده فرهنگ، هنر، ارتباطات وزارت ارشاد اسلامی برگزار شد.

در این نشست که با هدف تحلیل عملکرد کنشگران جبهه مقاومت در رسانه های اجتماعی و جریان خرده روایتها و تاثیر گذاری آنها در روند کلان روایتها صورت گرفت، ظهیر احمدی ضمن تشریح سابقه ی تاریخی جنگهای صورت گرفته در منطقه ی بیت المقدس و اشاره ی قرآن کریم به آنها؛ خط اصلی کنشگران جبهه مقاومت و حماس را استفاده از آیات قرآن کریم و پیروی از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی دانست، لذا همین را علت غلبه ی روایتهای حماس بر روایتهای رژیم صهیونیستی برشمرد.

این مدرس سیاستگذاری فرهنگی با اشاره به تلاش صاحبان رسانه های جریان اصلی برای نامشروع جلوه دادن اقدامات حماس به این نکته نیز اشاره کرد که در کلان روایتهای صورت گرفته توسط رسانه های غربی به کمک استفاده ی تعمدی از واژه های مثل یهودستیزی به جای اسرائیل ستیزی یا حمله ی وحشیانه و نامشروع حماس بدون در نظر گرفتن 75 سال جنایات رژیم صهیونیستی و دادن لقب 11 سپتامبر اسرائیل به نبرد طوفان الاقصی، سعی در انحراف افکارعمومی داشتند.

همچنین این پژوهشگر سازمان صداو سیما با اشاره به فعالیت موثر کنشگران مقاومت در شبکه های اجتماعی و نیز سه کلید واژه ی مظلومیت غزه، مشروعیت حماس و ابوعبیده را به عنوان خرده روایتهای برتر دانست و به نقش سلیبریتها در گسترش این خرده روایتها اشاره کرد و گفت :« مسئله ی اصلی خرده روایتهای این جبهه، نامتمرکز بودن آنها و نداشتن مرکزیتی رسمی در حمایت و چارچوب بندی به آنهاست. شما می بینید خواننده ای در کنسرتش از مشروعیت مقاومت صحبت می کند و یا هرکدام از کاربران در صفحات خود اقدام به کنشگری می کنند اما این مهم لازم است در سازماندهی شوند تا اثرگذاری آنها چندین برابر شود.»

در ادامه‌ی نشست عبداله بیچرانلو دانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، بر اهمیت نقش خرده روایتهای مردمی در دیده شدن و جریان سازی های مظلومیت غزه اشاره کرد و اساسا عامل اصلی برهم زننده ی کلیشه های ساخته شده توسط رسانه های جریان اصلی غربی را همین روایت‌های کاربران از تمام ابعاد زندگی در غزه دانست که سبب ایجاد حس همدلی و همزادپنداری افکار عمومی با فلسطین و  حمایت از آنها می شود. در واقع جهت خرده روایتهای وضعیت فعلی را زندگی در برابر امحاء زندگی دانسته که به کمک ژانر خودابرازی توانستند افکار عمومی را با خود همراه کنند. البته که در بین شبکه های اجتماعی با وجود الگوریتمهایی سعی در دستکاری محتوا و اطلاعات صورت گرفت که از بین آنها، تیک تاک جزء مواردی بود که کمترین دستکاری فنی و بیشترین انتشار ویدیو از وضعیت مردم غزه را داشت.

این پژوهشگر ارتباطات دانشگاه تهران با تاکید بر ضرورت فعالیت و روشنگری در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و نیز ایجاد زیست بوم فرهنگ و رسانه در راستای گسترش رسانه ی مقاومت و در دست گیری افکار عمومی گفت: «بین تمام مناسبات و کنشگری ها در فضای مجازی باید تناسب وجود داشته و واقع گرایانه باشد. در واقع کنشگری افراد نسبت به شرایط محیطی و اجتماعی و فرهنگی آنها تغییر می کند. اما درکل آن چیزی  که در این هشتاد روز شاهد بودیم، فرو ریختن پایه های کلان روایتهای شرق شناسانه در غرب است که به قولی 250 سال روایت جعلی از شرق و تحقیر کردن مردمان جبهه مقاومت برهم ریخته شد. اما این کافی نیست و ما باید با طراحی و ایجاد نظام فرهنگ و رسانه ی مقاومت به اصلاح اساسی آن کلان روایتهای جعلی پرداخته و تاریخ و هویت تاریخی خود را تقویت کنیم.»





برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید