نبرد طوفان‌الاقصی و افکار عمومی آمریکا و غرب

نبرد طوفان‌الاقصی و افکار عمومی آمریکا و غرب

ششمین نشست از سلسله نشست های تخصصی ابعاد ارتباطی و رسانه ای نبرد طوفان‌الاقصی تحت عنوان «نبرد طوفان‌الاقصی و افکار عمومی آمریکا و غرب» با حضور محمود ترابی اقدم پژوهشگر هنر و رسانه سازمان صداوسیما، حسین حسنی استادیار مطالعات فضای مجازی و مجتبی صمدی پژوهشگر فرهنگ و رسانه با دبیری علمی کوثر مهرزاده روز یکشنبه ۱۷ دی‌ماه ۱۴۰۲ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر، ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در این نشست که با هدف تحلیل سمت و سوی افکار عمومی ایالات متحده آمریکا و غرب در جریان نبرد طوفان الاقصی صورت گرفت، محمود ترابی اقدم ضمن توصیف تاثیرپذیری کاربران در مقابل با پیامهای رسانه ای عنوان کرد که در سه ماهه اخیر مخاطبان آمریکایی در سه سطح عاطفی، شناختی و رفتاری از خودشان واکنش نشان دادند که براساس تحلیلهای صورت گرفته در مرکز رصد و پالایش معاونت برون‌مرزی صداوسیما، غالب افراد آمریکایی در کنشگری‌های میدانی خود از سطح عاطفی عبور کرده و به سطح رفتاری رسیدند.

این مدرس پژوهشگر رسانه با اشاره به تلاش صاحبان رسانه های جریان اصلی برای مشروع جلوه دادن اقدامات رژیم صهیونیستی به این نکته نیز اشاره کرد که در حال حاضر نسل جوان آمریکایی و اروپایی این نسل‌کشی صهیونیستها را وتو کرده با اقداماتی مانند تحریم کالاها و شرکتهای اسرائیلی، اخراج سفیر رژیم صهیونیستی و اقداماتی نظیر آن، از حالت توده به کنشگران مدنی تبدیل شدند. این مسئله فقط مربوط مسیحیان  و مسلمانان نبوده و جامعه‌ی یهودیت نیز از صهیونیستها و اقداماتشان برائت می جویند.

در ادامه‌ی نشست نیز حسین حسنی با اشاره به فروریختن تصویر مظلومیت رژیم صهیونیستی در در طی 75 سال برای ایجاد آن تلاش کرده بود به انشقاق رسانه‌های اجتماعی در خصوص طرفداری از این رژیم هم اشاره کرد و گفت: رهبران فکری و هنرمندان جهان نیز به مخالفت با اقدامات رژیم صهیونیستی نیز رسیدند و تغییراتی که درنسلهای جوانتر غربی رخ داده است نشان از آن دارد که صدای فلسطینیان به مردم جهان رسیده است.

این پژوهشگر مطالعات فضای مجازی با تاکید بر نقش شبکه های اجتماعی در جریان سازی و روشنگری افکارعمومی به کوچ کاربران از رسانه های جریان اصلی به شبکه های اجتماعی و فضای مجازی نیز تاکید کرد و گفت: «طبق آخرین آمار به دست آمده ۷۰ درصد از نسل جدید دیگر اطلاعات خودش را از منابع قدیمی مانند تلویزیون و شبکه‎‌های آن نگرفته و برای دریافت اطلاعات به سراغ شبکه های اجتماعی و فضای مجازی می‌روند و برای آنان خرده روایتهای کاربران فضای مجازی، موثق تر از پیامهایی است که از دروازه بانی خبر و اطلاعات شبکه های جریان اصلی عبور کرده است که رفته رفته رسانه های دولتی کنار زده خواهد شد و ما به عنوان داعیه دار حمایت از مظلومین جهان با اقداماتی نظیر رسانه مقاومت، باید بیشتر از قبل صدای مظلومان جهان باشیم»

در ادامه‌ی نشست مجتبی صمدی دکتری علوم ارتباطات، با تاکید بر تغییرات نسلی صورت گرفته در جامعه ایالات متحده آمریکا، مسئله‌ی خوانش متفاوت نسل z  از جبهه مقاومت و غزه را مطرح نمود که براساس آخرین آمار به دست آمده از گزارش نظرسنجی هاروارد-هریس، ۵۱ درصد از جوانان ۱۸ تا ۲۵ ساله امریکایی با ایده‌ی پایان یافتن رژیم صهیونیستی موافقند. به گفته ی ایشان این تغییر در جامعه آمریکایی به صورت آنی به وجود نیامده و حاصل تحولات تدریجی در شکل گیری هویت نسلی جدید در ایالات متحده امریکا است. نسلی که دیگر اکثریت ان را سفیدپوستان هم تشکیل نمی دهد.

این پژوهشگر فرهنگ و ارتباطات عامل موثر در شکل گیری افکار عمومی ایالات متحده را همان تغییرات در هویت نسلی دانست که حاصل تجربیات زیسته جوانان غربی در مواجهه با نارکارآمدی و نارضایتی از  نظام سرمایه داری و دموکراسی امریکایی و غربی است، در حالیکه سایر نسل ها همچنان پایبند به تفکرات و هویت نسلی خود هستند. چنانکه در همین نظرسنجی هاروارد- هریس همچنان اکثریت جامعه امریکایی با رژیم صهیونیستی همراه هستند اما نسل جدید به گونه دیگر می اندیشد و این نشان می دهد با این تغییر نسلی در سال های آتی قطعا شاهد تغییرات در سیاست ها و نظام سیاسی این کشورها باید باشیم.




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید