سناریوهای آینده فلسطین از منظر فرهنگی و ارتباطاتی

سناریوهای آینده فلسطین از منظر فرهنگی و ارتباطاتی

در هفتمین نشست از سلسله نشست های تخصصی ابعاد ارتباطی نبرد طوفان‌الاقصی تحت عنوان «سناریوهای آینده فلسطین از منظر فرهنگی و ارتباطاتی» با حضور سردار حسین علایی، استاد تمام دانشگاه تهران، حسین آجورلو، دکتری روابط بین الملل و دیپلماسی و ابراهیم فیاض استاد گروه مردم شناسی دانشگاه تهران با دبیری علمی کوثر مهرزاده روز یکشنبه ۱۷ دی‌ماه ۱۴۰۲ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر، ارتباطات وزارت فرهنگ و  ارشاد اسلامی برگزار شد.

در این نشست که با هدف تحلیل سناریوهای آینده فلسطین از منظر فرهنگی و ارتباطی صورت گرفت، ابراهیم فیاض ضمن تشریح ایدئولوژی رژیم صهیونیستی بر مبنای تربیت فرد صهیونیست به این نکته اشاره کرد که در آینده نزدیک دیگر گزاره ای به نام دولت ملت که هدف رژیم صهیونیستی نیز بوده وجود نخواهد داشت و این در حالی است که اکنون به دولت مردم رسیده ایم و خیلی زود به مردم دولت میرسیم. در واقع به جای اینکه دولتها نقش تعیین کننده را داشته باشند، در نظام جدیدی که شکل می‌گیرد، این مردم هستند که نقش تعیین کننده دارند.

این استاد گروه مردم‌شناسی دانشگاه تهران با اشاره به بیداری اسلامی صورت گرفته و تفاوت های آن با انقلابهای قبلی گفت: «سازمان جهانی درحال فروپاشی است. این دفعه مردم جهان میدانند که به دنبال چه هستند و مطالبات آنها جدی است. با تغییر سیستمهای رسانه‌ای از فرستنده محور به مخاطب محور این انقلابها سمت و سوهای معیینی گرفته و خیلی زود به نتیجه خواهد رسید. دیگر دولت اسرائیل معنا ندارد و حتی مردم اسرائیل نیز در کنار مردم غزه قرار گرفته‌اند و این همان تغییر تئوری از دولت ملت به دولت مردم و در نهایت به مردم دولت است.»

در ادامه‌ نشست نیز حسین آجورلو با اشاره به اهمیت کنشگری در نامشروع سازی رژیم صهیونیستی و موجودیت آن در جهان، به اقدامات کشورهای حوزه مقاومت در خصوص این پروژه نیز اشاره کرد و گفت: «ما باید کاری کنیم که مسئله فلسطین موضوع روز جهان اسلام شود و کشورها به صورت داوطلبانه از فلسطین حمایت کنند. در واقع اگر رژیم صهیونیستی مشروعیت خود را در خطر ببیند، شروع به تولید هویت‌های مستقل کرده و همین آن را دچار فرسایش میکند.»

این پژوهشگر روابط بین الملل ضمن تشریح ابعاد پروژه‌ی نامشروع سازی به راهکارهای اجرایی آن نیز اشاره نمود و اقداماتی که در وهله ‌ی اول با روایتگری مبتنی بر نامشروع بودن این رژیم و با تکیه بر اطلاعات و داده‌های جدیدی که برای مخاطب نسل جوان قانع کننده باشد، آغاز شده و با تولیدات فرهنگی و هنری مناسب با ذائقه‌ زمانی و مکانی مخاطب هدف و با هدف منزوی‌کردن رژیم صهیونیستی در افکار عمومی صورت می‌گیرد، تکمیل می‌شود.

در انتهای نشست حسین علایی، با تاکید بر تاثیر اقدامات حماس و انجام نبرد طوفان الاقصی در برهم زدن برنامه‌های رژیم صهیونیستی از جمله پیمان ابراهیم و روز نکبت و متوقف شدن واردات یهودی و ایجاد مهاجرت معکوس یهودیان از سرزمین های اشغالی به اروپا و آمریکا به این نکته اشاره کرد که این نسل کشی در غزه به عنوان طرح دفاعی اسرائیل از خود است و باید هر نوع قطع‌نامه‌ای به جهت آتش بس این جنگ صادر شود. در واقع این رژیم سعی دارد با از بین بردن حماس و آواره کردن مردم غزه و با کمک حمایتهای مصر و آمریکا و نظام سلطه به جنگ ادامه داده تا موازنه وحشت ایجاد کند و دیگر کشورهای جهان حامی مردم فلسطین را بترساند.

این استاد دانشگاه با اشاره به عوامل موثر در ناکامی رژیم صهیونیستی به فوریت محاکمه اسرائیل در دادگاه‌های بین المللی تاکید کرده و گفت: «باید همه‌ی کشورها برای آتش بس تلاش کرده و جلوی این نسل کشی رژیم صهیونیستی همانند آفریقای جنوبی بایستند. از طرفی سازمان ملل نیز که طرح دو دولت را قبول دارد برای کشور فلسطین یک کرسی مجزا در نظر گرفته و آن را به رسمیت بشناسد و در نهایت راه حل نهایی طرح تشکیل دولت فراگیر در سرزمینهای اشغالی است و با کنار گذاشتن آپارتاید موجود و بازگشت آوارگان فلسطینی و آمدن یهودیهای خارج نشین، دولت فراگیر با آرای همه‌ی مردم تشکیل شود.»




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید