رویکرد شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای به انتخابات در ایران/ ایران در آستانه انتخابات-1

رویکرد شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای به انتخابات در ایران/ ایران در آستانه انتخابات-1

رویکرد شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای به انتخابات در ایران


نقش‌آفرینی شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای در هر دورۀ انتخاباتی در ایران، تابعی از میزان توجه و اقبال مخاطبان به این شبکه‌ها بوده‎است؛ یعنی، این شبکه‌ها تا نیمۀ دوم دهۀ 1380 نقش جدی و چشمگیری در این زمینه نداشتند، اما اوج نقش‌آفرینی این شبکه‌ها در انتخابات دهمین دورۀ ریاست‌جمهوری بود، چراکه شبکۀ بی‌بی‌سی فارسی، که در دی 1387 تأسیس شد، به‎تدریج تا هنگام انتخابات که در خرداد 1388 برگزار شد، توانست اعتماد بسیاری از مخاطبان را جلب کند، به‎ویژه در حوادث پس از انتخابات که بسیاری از رسانه‌ها از جمله تلویزیون داخلی با چالش اعتبار مواجه شدند، بی‌بی‌سی فارسی توانست از سرمایۀ اجتماعی که در طول پنج ماه اندوخته بود، بهره‌برداری کند و در نقش منبعی با اعتبار بالا برای بسیاری از مخاطبان ظاهر شود.


بخشی از گرایش مخاطبان به شبکه‌هایی مانند بي‌بي‌سي فارسی و من و تو 1 ناشی از این بوده‎است که شبکه‌های مذکور تلاش کرده‌اند نيازهاي زمين‌ماندة ارتباطي جامعۀ ايران را تأمين کنند. مخاطبان شبکه‌های داخلی در صورتی که نتوانند در فرایندی اقناعی اعتماد مخاطبان را جلب کنند، مخاطبان از آنها روگردان خواهند شد و به رویکرد شبکه‌های ماهواره‌ای به مثابۀ دیگری و رقیب شبکه‌های داخلی رو می‌برند. تجربه‌های گذشته به‎ویژه در شرایط خاص سال 1388 مؤید این روند است. در واقع، انتظار این است که در دورۀ جدید مدیریت صداوسیما، این رسانه‌ها به‎ویژه سیما سنت کلیشه‌ای معمول خود را در بمباران تبلیغاتی جامعه در یک ماه پیش از انتخابات با برنامه‌هایی مشحون از موسیقی، شعار، حضور پرتکرار برخی تحلیلگران ثابت و روش‌هایی از این دست کنار بگذارد و روش‌هایی نوآورانه و اعتمادساز را برای جلب مشارکت حداکثری مردم در انتخابات پیش رو در پیش بگیرد.

دكتر عبدالله بيچرانلو در مقاله‌اي كه در مجموعه مقالات ايران در آستانه انتخابات منتشر شده است به رویکرد شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای به انتخابات در ایران پرداخته است. براي مشاهده متن كامل مقاله اينجا كليك كنيد.

 


از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید