ظرفیت پیام‌رسان‌های موبایلی در انتخابات/ ايران در آستانه انتخابات-2

ظرفیت پیام‌رسان‌های موبایلی در انتخابات/ ايران در آستانه انتخابات-2

استفاده از ظرفیت پیام‌رسان‌های موبایلی در انتخابات


در سال‎های اخیر از کمپین‎های انتخاباتی موفق تا جنبش‎های اجتماعی و حتی انقلاب‎هایی که موجب تغییر نظام سیاسی در برخی کشورهای دیکتاتوری شد، جملگی از شبكه‌هاي اجتماعي برای سامان‎دهی هواداران، اطلاع‎رسانی و تبلیغ برنامه‎ها و ارزش‎هایشان بهره گرفتند.

کشور ما نیز از تأثیر این شبکه‎ها در پهنۀ سیاست بر کنار نبوده است. از انتخابات 88 و حوادث پس از آن تا انتخابات 92 و کمپین‎های جوانان برای تبلیغ نامزد انتخاباتی خود، این شبکه‎ها در تحوّلات سیاسی نقش‎آفرین بوده‎اند. تحوّلات ارتباطی اینترنتی اما در شبکه‎های مجازی متوقف نمانده و مراحل تکاملی جدیدی را تجربه کرده است. اکنون نسل جدیدی از شبکه‎های اجتماعی پدید آمده و با سرعت در حال فراگیرشدن است، اما ابزار لازم برای استفاده از آن نه کامپیوترهای شخصی، که گوشی‎های تلفن همراه است.


با  توجه به درپیش‎بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری دور  از انتظار نیست که روابط شکل‎گرفته و تقویت‎شده از طریق این ابزارها، به  زودی همگام با فضای کلی کشور سیاسی‎تر شده و فعالان سیاسی و انتخاباتی نیز  سعی کنند تا با فعالیت‎هایشان از این روابط در جهت خواسته‎های خود  بهره‎برداری کنند. لذا، شناخت قابلیت‎های این پیام‌رسان‌های موبایلی جهت  استفاده احتمالی از آنها با هدف اطلاع‎رسانی، برقراری ارتباط و تبلیغات  انتخاباتی ضروری به نظر می‎رسد.

 

دكتر  شادي ضابط در مقاله‌اي كه در كتاب مجموعه مقالات ايران در آستانه انتخابات منتشر شده  است ضمن طرح دلایل موفقیت پیام‌رسان‌های موبایلی، محاسن و نقاط  قوت آنها را بررسی كرده و نهایتاً ویژگی‎های ارتباطی شبکه‎های  ایجادشده از طریق این ابزارک‎ها و تأثیرات احتمالی آن را بر انتخابات را  بحث كرده است.

 

براي مشاهده متن كامل مقاله اينجا كليك كنيد.

 

 

ظرفیت پیام‌رسان‌های موبایلی در انتخابات/ ايران در آستانه انتخابات-2

رویکرد شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای به انتخابات در ایران/ ایران در آستانه انتخابات-1

 

 

 

 

 



 



از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید