ظرفیت پیامرسانهای موبایلی در انتخابات/ ايران در آستانه انتخابات-2
در سالهای اخیر از کمپینهای انتخاباتی موفق تا جنبشهای اجتماعی و حتی انقلابهایی که موجب تغییر نظام سیاسی در برخی کشورهای دیکتاتوری شد، جملگی از شبكههاي اجتماعي برای ساماندهی هواداران، اطلاعرسانی و تبلیغ برنامهها و ارزشهایشان بهره گرفتند.
کشور ما نیز از تأثیر این شبکهها در پهنۀ سیاست بر کنار نبوده است. از انتخابات 88 و حوادث پس از آن تا انتخابات 92 و کمپینهای جوانان برای تبلیغ نامزد انتخاباتی خود، این شبکهها در تحوّلات سیاسی نقشآفرین بودهاند. تحوّلات ارتباطی اینترنتی اما در شبکههای مجازی متوقف نمانده و مراحل تکاملی جدیدی را تجربه کرده است. اکنون نسل جدیدی از شبکههای اجتماعی پدید آمده و با سرعت در حال فراگیرشدن است، اما ابزار لازم برای استفاده از آن نه کامپیوترهای شخصی، که گوشیهای تلفن همراه است.
با توجه به درپیشبودن انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری دور از انتظار نیست که روابط شکلگرفته و تقویتشده از طریق این ابزارها، به زودی همگام با فضای کلی کشور سیاسیتر شده و فعالان سیاسی و انتخاباتی نیز سعی کنند تا با فعالیتهایشان از این روابط در جهت خواستههای خود بهرهبرداری کنند. لذا، شناخت قابلیتهای این پیامرسانهای موبایلی جهت استفاده احتمالی از آنها با هدف اطلاعرسانی، برقراری ارتباط و تبلیغات انتخاباتی ضروری به نظر میرسد.
دكتر شادي ضابط در مقالهاي كه در كتاب مجموعه مقالات ايران در آستانه انتخابات منتشر شده است ضمن طرح دلایل موفقیت پیامرسانهای موبایلی، محاسن و نقاط قوت آنها را بررسی كرده و نهایتاً ویژگیهای ارتباطی شبکههای ایجادشده از طریق این ابزارکها و تأثیرات احتمالی آن را بر انتخابات را بحث كرده است.
براي مشاهده متن كامل مقاله اينجا كليك كنيد.
ظرفیت پیامرسانهای موبایلی در انتخابات/ ايران در آستانه انتخابات-2
رویکرد شبکههای تلویزیونی ماهوارهای به انتخابات در ایران/ ایران در آستانه انتخابات-1