آن‌لاين بدون ايميل/ ايران در آستانه انتخابات-3

آن‌لاين بدون ايميل/ ايران در آستانه انتخابات-3

آن‌لاين بدون ايميل


تجربۀ آن‎لاین، در صورت‌های متنوّع و اغواگر، خود را به مردم عرضه و گاه تحمیل می‌کند. این تجربه به‎مرور زمان ساده‌تر و بهره‌مندی از آن رضایت‌بخش‌تر و در مواردی ضروری‌تر می‌شود تا عطش به‌ظاهر سیری‌ناپذیر فنّاوری‌های آن‎لاین به فراگیری و هم‌گرایی رسانه‌ای را پاسخ دهد و ما به آن فنّاوری‌ها وابسته‌تر می‌شویم؛ یا به تعبیر شری تورکل، انتظاراتمان از فنّاوری بیشتر و انتظاراتمان از یکدیگر کمتر می‌شود.

ظهور پیام‌رسان‌ها زمینه‌ساز آن‎لاین‎شدن کسانی شده‎است که تا پیش از این به هر دلیل از جامعۀ آن‎لاین ایرانی‌ها دور مانده بودند. اما، این بار برای نخستین تجربۀ آن‎لاین‎شدن، حتی به ساختن یک آدرس ایمیل هم نیازی نیست، بلکه واردکردن شمارۀ تلفن در نرم‌افزارهای پیام‌رسانی که بعضاً به طور پیش‌فرض روی دستگاه‌های موبایل نصب شده‌اند، کفایت می‌کند تا یک ایرانی دیگر آن‎لاین شود و «چت» را شروع کند. هرچند بازی‌های آن‎لاین به نوعی پیش‌قراول ظهور جماعت تازه‌وارد فضای مجازی بودند که تنها حضور آن‎لاینشان در نرم‌افزارهای بازی رقم می‌خورد، جاذبۀ قدیمی و ماندگار گفت‎وگو یا همان چت بود که در قامتی جدید شیوع فراگیر این نوع آن‎لاین‌بودگی را رقم زد.

محمد معماريان در مقاله‌ «آن‎لاین بدون ایمیل» كه در كتاب مجموعه مقالات ايران در آستانه انتخابات منتشر شده است روایتي از نحوۀ ظهور آن‎لاین‌های حداقلی ارائه كرده تا بتوان با شناخت بهتری، ورود آنها را به عرصۀ آن‎لاین دنبال کرد.

براي دريافت متن كامل اين مقاله اينجا كليك كنيد.

 

 

ظرفیت پیام‌رسان‌های موبایلی در انتخابات/ ايران در آستانه انتخابات-2

رویکرد شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای به انتخابات در ایران/ ایران در آستانه انتخابات-1

از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید