آنلاين بدون ايميل/ ايران در آستانه انتخابات-3
تجربۀ آنلاین، در صورتهای متنوّع و اغواگر، خود را به مردم عرضه و گاه تحمیل میکند. این تجربه بهمرور زمان سادهتر و بهرهمندی از آن رضایتبخشتر و در مواردی ضروریتر میشود تا عطش بهظاهر سیریناپذیر فنّاوریهای آنلاین به فراگیری و همگرایی رسانهای را پاسخ دهد و ما به آن فنّاوریها وابستهتر میشویم؛ یا به تعبیر شری تورکل، انتظاراتمان از فنّاوری بیشتر و انتظاراتمان از یکدیگر کمتر میشود.
ظهور پیامرسانها زمینهساز آنلاینشدن کسانی شدهاست که تا پیش از این به هر دلیل از جامعۀ آنلاین ایرانیها دور مانده بودند. اما، این بار برای نخستین تجربۀ آنلاینشدن، حتی به ساختن یک آدرس ایمیل هم نیازی نیست، بلکه واردکردن شمارۀ تلفن در نرمافزارهای پیامرسانی که بعضاً به طور پیشفرض روی دستگاههای موبایل نصب شدهاند، کفایت میکند تا یک ایرانی دیگر آنلاین شود و «چت» را شروع کند. هرچند بازیهای آنلاین به نوعی پیشقراول ظهور جماعت تازهوارد فضای مجازی بودند که تنها حضور آنلاینشان در نرمافزارهای بازی رقم میخورد، جاذبۀ قدیمی و ماندگار گفتوگو یا همان چت بود که در قامتی جدید شیوع فراگیر این نوع آنلاینبودگی را رقم زد.
محمد معماريان در مقاله «آنلاین بدون ایمیل» كه در كتاب مجموعه مقالات ايران در آستانه انتخابات منتشر شده است روایتي از نحوۀ ظهور آنلاینهای حداقلی ارائه كرده تا بتوان با شناخت بهتری، ورود آنها را به عرصۀ آنلاین دنبال کرد.
براي دريافت متن كامل اين مقاله اينجا كليك كنيد.
ظرفیت پیامرسانهای موبایلی در انتخابات/ ايران در آستانه انتخابات-2
رویکرد شبکههای تلویزیونی ماهوارهای به انتخابات در ایران/ ایران در آستانه انتخابات-1