الگوی تبلیغات رسمی انتخابات در ایران با تأکید بر صداوسیما/ ايران در آستانه انتخابات- 4

الگوی تبلیغات رسمی انتخابات در ایران با تأکید بر صداوسیما/ ايران در آستانه انتخابات- 4

الگوی تبلیغات رسمی انتخابات در ایران با تأکید بر صداوسیما


تاکنون، الگوی تبلیغاتی صداوسیما در مورد هر انتخاباتی به قدری تکراری بوده‎است که دیگر از ماه‌ها قبل از هر انتخابات مشخص است صداوسیما چه رویه‌ای از برنامه‌سازی را در پیش خواهد گرفت. از این رو، همیشه امکان طرح این پرسش فراهم است که پیامد این الگوی مرسوم و حاکم بر رسانه‌های رسمی چیست و آیا به‎واقع نباید الگوی دیگری برای برنامه‌های انتخاباتی تدبیر کرد.

هرچند شور و نشاط در هر انتخاباتی طبیعی است، تلاش صداوسیماي جمهوري اسلامي ايران برای افزایش هرچه بیشتر این شور و نشاط باعث می‌شود که تلویزیون به‎خصوص در مورد انتخابات مجلس کمتر به افزایش آگاهی در مورد برنامه‌های احزاب و گروه‌های مختلف اقدام می‌کند. می‌توان گفت در میان کارکردهای سیاسی رسانه (از قبیل ایجاد رابطه بین دولت و مردم، بازتاب تنوّع و تکثر سیاسی، پاسداری از حقوق اقلیت‌ها)، در ایام انتخابات بیشتر بسیج‌سازی (Mobilization) و اقناع (Persuasion) در دستور کار رسانۀ‌ ملّی قرار دارد. این رویکرد رسانه‌ای به دنبال این است که همیشه حداقلی از مشارکت در انتخابات را تضمین کند، اما در پی این نیست که به یک مشارکت فعال در «سیاست» و مشارکتی ناشی از «تعهد مدنی» دامن‎بزند. رسانه باید در راستای تقویت تعهد مدنی، اقدام به افزایش هرچه بیشتر آگاهی سیاسی کند و به جای بمباران رسانه‌ای، انتخابات را بر سر جای واقعی آن بنشاند.

براي دريافت متن كامل اين نوشتار كه در كتاب ايران در آستانه انتخابات منتشر شده است اينجا كليك كنيد.

 

 

آن‌لاين بدون ايميل/ ايران در آستانه انتخابات-3

ظرفیت پیام‌رسان‌های موبایلی در انتخابات/ ايران در آستانه انتخابات-2

رویکرد شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای به انتخابات در ایران/ ایران در آستانه انتخابات-1


از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید