روابط انتخابات و شبکه‌های اجتماعی موبایلی/ ايران در آستانه انتخابات- 5

روابط انتخابات و شبکه‌های اجتماعی موبایلی/ ايران در آستانه انتخابات- 5

روابط انتخابات و شبکه‌های اجتماعی موبایلی


انتخابات و شبکه‌های اجتماعی همراه، لااقل در دو صورت با یکدیگر در ارتباط‌اند: فعالیت‌های انتخاباتی در شبکه‌های اجتماعی همراه و خدمات شبکه‌های همراه به انتخابات، اعم از فرایند برگزاری و رأی‌گیری.

در حالت نخست، تقریباً تمامی آنچه دربارۀ فعالیت‌های انتخاباتی در دنیای رسانه‌ای و مجازی می‌توان گفت، اینجا هم صادق است، با چند تغییر و تفاوت: یکی آنکه به دلیل سطح دسترسی گسترده‌ و تسهیل‌شده‌تر، میزان مشارکت کاربران در اموری همچون رأی‌گیری برخط، نظردهی در باب اخبار بازنشرشده درون شبکه و... بسیار بالا و سریع است؛

دیگر آنکه سرعت بازنشر داده‌ها و اطلاعات در ارتباطات میان‌فردی موجود در شبکۀ همراه با هیچ‌کدام از اقلام دیگر ارتباطی قابل قیاس نیست؛ و نهایتاً هم اینکه مقولۀ نابرابری‌های تبلیغاتی در عرصۀ انتخابات را تشدید کرده و توانگران را بر فضای عمومی شبکه مسلط‌تر می‌سازد. اما، شبکه‌های همراه می‌توانند خدماتی را به انتخابات در یک معنای موسع ارائه دهند که تقریباً بی‌بدیل است: اولین و مهم‎ترین آ‌نها ظهور روبات‌هاست که فعلاً نمی‌توان تخمین روشنی در باب تعداد و ظرفیت آنها به ‌دست داد؛ روبات‌هایی که می‌توانند در کسری از ثانیه در ده‌ها گروه، هزاران پیام تولید کنند و به صدهاهزار مخاطب بفرستند. بسته به نحوۀ طراحی، برخی روبات‌ها توانایی تغییر در عناوین گروه‌ها یا اضافه‌‌کردن افراد به آنها را دارند و اگر احیاناً گروهی در موقعیتی حساس مورد حملۀ یک روبات ـ هکر قرار بگیرد، می‌تواند تمامی این دستکاری‌ها در خدمت بارگذاری یک پیام مخرب قرار بگیرد.

فرشاد مهدی‌پور، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی، در نوشتاري با عنوان «ناآرامی در نهاد ناپایدار شبکۀ همراه؛ تأملی در روابط انتخابات و شبکه‌های اجتماعی موبایلی» كه در كتاب ايران در آستانه انتخابات منتشر شده است به رابطه انتخابات و شبكه‌هاي اجتماعي موبايلي پرداخته است.

براي دريافت متن كامل اين نوشتار اينجا كليك كنيد.


 


از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید