رفتار انتخاباتی با نگاهی به مصرف رسانه‎ای/ ايران در آستانه انتخابات- 6

رفتار انتخاباتی با نگاهی به مصرف رسانه‎ای/ ايران در آستانه انتخابات- 6

رفتار انتخاباتی با نگاهی به مصرف رسانه‎ای


مخاطبانِ رسانه‎ها خود را در معرض پیام‎هایی قرار می‎دهند که با نگرش‎های سیاسی پیشینشان موافقت، همراهی و هم‎داستانی دارد. عموماً، اخبار و و تحلیل‎های حزب، دسته و کاندیدای مورد علاقۀ خود را می‎خوانند تا اخبار رقیب را و بیش‎تر خود را در معرض مطالبی قرار دهند که بیش‎تر به آن علاقه‎مندند یا موافق‎اند. تعداد کمی تحت‎تأثیر دریافت خود از رسانه تغییر رأی می‎دهند، هرچند افرادی که در معرض پیام‎های انتخاباتی هستند، بیشتر به انتخابات علاقه‎مند می‎شوند؛ به عنوان مثال، در انتخابات 88، طرفداران دو کاندیدا نسبت به هم رنجیده‎خاطر شدند، تنور انتخابات داغ‎تر شد، اما سمت و سوی رأیشان پس از مناظره تغییر نکرد.


 

رسانه‎ها  هیچ‎کدام به اندازۀ ارتباطات میان‎فردی با اعضای خانواده، دوستان، اقوام و  همسایگان مؤثر نبوده‎اند. پیمایش ارزش‎ها و نگرش‎های سال 94 در گروه‎هایِ  اثرگذار بر تصمیم سیاسیِ مردم، مؤید همین موضوع است. هرچند این «رهبران  عقاید» که واسطۀ میان مردم و رسانه‎اند، خود متأثر از رسانه‎ها هستند و   روی مردمی اثر می‌گذارند که کمتر در تماس با رسانه‎اند.

 

اگرچه  تلویزیون ايران در حوزۀ فرهنگی و هنری مدام در حال لاغرترشدن است، تجربۀ  انتخابات 88 و 90 نشان داده توان انگیزشی و بسیج‎کردن توده‎های مردم را در  انتخابات دارد.

 

عباس نمتي در جستاري كه در كتاب ايران در آستانه انتخابات منتشر شده است رفتار انتخاباتي را با نگاهي به مصرف رسانه‌اي بررسي كرده است.

براي مشاهده متن كامل اين جستار اينجا كليك كنيد.

 

 

روابط انتخابات و شبکه‌های اجتماعی موبایلی/ ايران در آستانه انتخابات- 5

الگوی تبلیغات رسمی انتخابات در ایران با تأکید بر صداوسیما/ ايران در آستانه انتخابات- 4

آن‌لاين بدون ايميل/ ايران در آستانه انتخابات-3

ظرفیت پیام‌رسان‌های موبایلی در انتخابات/ ايران در آستانه انتخابات-2

رویکرد شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای به انتخابات در ایران/ ایران در آستانه انتخابات-1

 

 

 



از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید