انتخابات پارلمانی، هویت جمعی و امر سیاسی/ ايران در آستانه انتخابات- 3

انتخابات پارلمانی، هویت جمعی و امر سیاسی/ ايران در آستانه انتخابات- 3

انتخابات پارلمانی، هویت جمعی و امر سیاسی


شور و آرمان تغییر که هر دو حاصلِ تکوین دوبارۀ مردم به واسطۀ انتخابات‎اند، شرایطی را فراهم می‎کند که برخلاف رکود و رخوت سال‎های اخیر در عرصۀ سیاسی، که تنها انتخابات ریاست‎جمهوری پیشین شکافی بر آن انداخت، می‎تواند نویدبخشِ دستاوردی مهم باشد و آن ترمیم امر اجتماعی به واسطۀ درک مشترک از وضعیت فعلی و خواست تغییر است. از این منظر، انتخابات پارلمانی پیش رو هم نسبت به انتخابات ریاست‎جمهوری در دو سال قبل، کمتر مصلحت‎جویانه خواهد بود و هم به نوعی توازن‎بخش و تعیین‎کنندۀ سهم واقعی نیروهای سیاسی موجود از تأیید مردم خواهد بود، چراکه انتخابات پارلمانی به طور کلی امکان برقراری شرایطی را فراهم می‎کند که به شکل‎گیری نوعی تفسیر سیاسی خاص از وضعیت موجود، ارادۀ خاصی برای مواجهه با وضعیت فعلی و نیز نوع خاصی از ادارۀ جامعه می‎انجامد.


از  این منظر، کنار‎گذاشتنِ یک طیف سیاسی از حضور در پارلمان مطابق سهم و نفوذ  اجتماعی آن در چهار سال اخیر، ناشی از غفلت از این امر مهم بوده‎است که  راست و چپ و حیات سیاسی پویایِ آنها، توان بسیج سیاسی، امید به بهبود و  تغییر و ایجاد شور و شوق مشارکت در طرفدارانشان، تا چه حد وابسته به حضور  یکدیگر و تا چه میزان بازدارندۀ حضور نیروهای پوپولیست در عرصۀ سیاست خواهد  بود.

 

ریحانه اصلان‎زاده در جستاري كه در كتاب ايران در آستانه انتخابات منتشر شده است به انتخابات پارلماني از منظر هويت جمعي و امر سياسي پرداخته است. براي مشاهده متن كامل اين نوشتار اينجا كليك كنيد.

 

 

اهمیت ویدئوهای منتشرشده در شبکه‎های اجتماعی مجازی/ ايران در آستانه انتخابات- 7

رفتار انتخاباتی با نگاهی به مصرف رسانه‎ای/ ايران در آستانه انتخابات- 6

روابط انتخابات و شبکه‌های اجتماعی موبایلی/ ايران در آستانه انتخابات- 5

الگوی تبلیغات رسمی انتخابات در ایران با تأکید بر صداوسیما/ ايران در آستانه انتخابات- 4

آن‌لاين بدون ايميل/ ايران در آستانه انتخابات-3

ظرفیت پیام‌رسان‌های موبایلی در انتخابات/ ايران در آستانه انتخابات-2

رویکرد شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای به انتخابات در ایران/ ایران در آستانه انتخابات-1

 



 



از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید