سازمان‌های رفاهی، کنترل سیاسی، شهروندی/ ايران در آستانه انتخابات- 4

سازمان‌های رفاهی، کنترل سیاسی، شهروندی/ ايران در آستانه انتخابات- 4

سازمان‌های رفاهی، کنترل سیاسی، شهروندی


با مطالعۀ انتخابات مختلف ایران، می‌توان دریافت که سیاست‌های اجتماعی در برنامه‌های ارائه‌شده از سوی نامزدها اهمیت چندانی ندارند و به ‌اصطلاح، این حوزۀ سیاست‌گذاری در نظام اولویت‌بندی مرجعیت ندارد؛ به‌ عنوان مثال، در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری ایران عمدۀ بحث‌های میان نامزدها حول محورهایی نظیر مسئلۀ هسته‌ای و سیاست خارجی متمرکز بود که البته این مسئله به شرایط سیاسی دوره نیز مربوط می‌شود. این در حالی است که در کشورهایی که شهروندی بلوغ یافته و گفتمان سیاست‌گذاری اجتماعی کاملاً شکل گرفته است، حوزه‌های مختلف سیاست‌گذاری اجتماعی بخش عمده‌ای در برنامۀ احزاب دارند؛ به‌ عنوان مثال، در انتخابات اخیر بریتانیا، از 10 محور مورد مقایسه میان احزاب، 7 مورد به حوزه‌های مسکن، آموزش و پرورش، درمان و حداقل دستمزد اختصاص داشته‎است.

با  توجه به ضعف گفتمان سیاست‌گذاری اجتماعی و حقوق اجتماعی ـ رفاهی افراد در  ایران از یکسو و ساختار سیاسی غیرحزبی حاکم بر ایران از سوی دیگر، می‌توان  پیش‌بینی کرد که در انتخابات پیش رو نیز همچون انتخابات پیشین، حوزه‌های  مختلف رفاهی چندان مدّنظر قرار نگیرد و همچنان امکان استفاده از امکانات و  خدمات سازمان‌ها و نهادهای حمایتی فرادولتی در انتخابات قابل پیش‌بینی است.  از این ‌رو، به نظر می‌رسد پیش و بیش از هرچیز، دامن‌زدن به گفتمان  سیاست‌گذاری اجتماعی از سوی نخبگان ملّی و محلی در ماه‌های منتهی به  انتخابات ضروری است.

 

رضا  اميدي در جستاري با عنوان سازمان‌های رفاهی، کنترل سیاسی، شهروندی كه در  كتاب ايران در آستانه انتخابات منتشر شده است به جايگاه سياست‌هاي رفاهي در  انتخابات پرداخته است.

 

براي مشاهده متن كامل اين جستار اينجا كليك كنيد.

 

 

انتخابات پارلمانی، هویت جمعی و امر سیاسی/ ايران در آستانه انتخابات- 8

اهمیت ویدئوهای منتشرشده در شبکه‎های اجتماعی مجازی/ ايران در آستانه انتخابات- 7

رفتار انتخاباتی با نگاهی به مصرف رسانه‎ای/ ايران در آستانه انتخابات- 6

روابط انتخابات و شبکه‌های اجتماعی موبایلی/ ايران در آستانه انتخابات- 5

الگوی تبلیغات رسمی انتخابات در ایران با تأکید بر صداوسیما/ ايران در آستانه انتخابات- 4

آن‌لاين بدون ايميل/ ايران در آستانه انتخابات-3

ظرفیت پیام‌رسان‌های موبایلی در انتخابات/ ايران در آستانه انتخابات-2

رویکرد شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای به انتخابات در ایران/ ایران در آستانه انتخابات-1

 



 



از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید