گزارش سومین نمایشگاه کتاب و دستاوردهای پژوهشی مراکز فرهنگپژوهی کشور منتشر شد
توجه به نقش پژوهشهای فرهنگی در سیاستگذاری فرهنگی و هنریگزارش سومین نمایشگاه کتاب و دستاوردهای پژوهشی مراکز فرهنگپژوهی کشور از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.
براساس این گزارش، سومین نمایشگاه کتاب و دستاوردهای پژوهشی مراکز فرهنگپژوهی کشور، بهمناسبت هفته پژوهش و به همت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و با مشارکت 17 مرکز از مراکز فرهنگپژوهی کشور در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد. در این نمایشگاه، آخرین دستاوردهای پژوهشی پژوهشگاهها و مراکز پژوهشی حوزه فرهنگ و هنر و نیز تازههای کتاب این مراکز به مدت 6 روز (۱8 تا ۲۳ آذر 1402) با تخفیف ۳۰ تا 6۰ درصد به نمایش گذاشته شد.
توجه به «نقش پژوهشهای فرهنگی در ارتقا محصولات فرهنگی و افزایش سهم آنها در حوزۀ سیاستگذاری فرهنگی و هنری کشور» از اهداف مهم این نمایشگاه بود که به همت «پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات» و با مشارکت ادارهکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران انجام شد.
این گزارش بیان میکند در برگزاری سومین نمایشگاه، تعداد بیشتری از مراکز فرهنگپژوهی کشور با اهدافی همچون «نمایش و معرفی دستاوردهای پژوهشی اعم از تألیف و ترجمه در زمینههای مختلف فرهنگی، هنری و ارتباطات»، «جذب پژوهشگران، اساتید، دانشجویان و نخبگان فرهنگی، هنری» و «اطلاع از پژوهشهای انجامشده در مراکز و همافزایی بیشتر میان آنها» مشارکت نمودند. براساس این گزارش، در نمایشگاه سوم کتاب و دستاوردهای پژوهشی مراکز فرهنگپژوهی کشور، حدود 2500 عنوان کتاب اعم از تالیف و ترجمه به نمایش گذاشته شد. در حاشیۀ این رویداد فرهنگی- پژوهشی، نشستهای تخصصی و رونمایی از کتاب نیز برگزار شد.
این گزارش همچنین به مراکز مشارکتکننده، فرایند برگزاری و جزئیات اقدامات انجام شده، تعداد آثار عرضه شده و برگزاری برنامههای جانبی پرداخته است. پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، انتشارت دانشگاه تهران، مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی، پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پژوهشکده باقرالعلوم(ع)، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی، پژوهشگاه فضای مجازی، فرهنگستان هنر، پژوهشکده زن و خانواده، اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، انتشارات دانشگاه سوره و خانۀ خلاق و نوآوری دانشگاه تهران مراکز شرکتکننده در نمایشگاه سوم بودهاند.
به استناد این گزارش، در بین مراکز شرکتکننده، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و انتشارات سمت، آثار بیشتری عرضه کردند. پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با ارائۀ 190 عنوان کتاب، بیشترین آمار فروش را تجربه کرد. سه مرکز از مراکز مشارکتکننده (پژوهشگاه فضای مجازی، پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی، اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و خانۀ خلاق و نوآوری دانشگاه تهران) صرفاً آثارشان را به نمایش گذاشتند و برنامۀ فروش نداشتند. پژوهشگاه فضای مجازی آثارشان را در قالب CD و بهصورت رایگان در اختیار مخاطبان قرار داد. همچنین اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران نیز تمامی آثارشان را به مخاطبان هدیه داد.
نشست نقد و بررسی کتاب «بازی ادامه دارد»، رونمایی از کتاب «نظریهپردازی ارتباطات؛ خوانشهایی در پهنه سنتها» و نشست علمی بازنمایی محیط زیست در آموزش علوم اجتماعی مدارس از برنامههای جانبی اشارهشده در این گزارش است که در نمایشگاه سوم برگزار شده است.
برای دریافت متن کامل گزارش اینجاکلیک کنید.