بازخوانی یک کتاب؛

امکان‌سنجی تشکيل سازمان بين‌المللی نوروز

امکان‌سنجی تشکيل سازمان بين‌المللی نوروز

کتاب «امکان‌سنجی تشکيل سازمان بين‌المللی نوروز» نوشته محمود يزدان‌فام است که با نظارت محمدرضا مجيدی در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام شده است.

نوروز یکی از مهم‌ترین آئین‌ها و مراسم‌های فرهنگ و تمدن ایرانی است که در طول قرن‌ها در میان اقوام و ملل ایرانی، رواج یافته است و اکنون در 30 کشور جهان و از سوی بیش از 300 میلیون نفر جشن گرفته می‌شود. در کتاب حاضر، برای بررسی بسترها، زمینه‌ها، فرصت‌ها و ظرفیت‌ها و موانع تأسیس سازمان بین‌المللی نوروز ضمن بهره‌گیری ازنظریه رژیم‌ها، عوامل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و هویتی در سه سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی بررسی‌شده است. همچنین با تشریح سازمان احتمالی، علل و عوامل ساختاری و کارگزاری آن بررسی‌شده است تا نشان داده شود این سازمان در چه وضعیتی می‌تواند موفق باشد. شکل‌گیری سازمان بین‌المللی نوروز، شکل‌گیری رژیم‌های بین‌المللی، ساختار سازمان‌های بین‌المللی و تاریخچه جشن نوروز و اقدامات صورت گرفته از محورهای اصلی کتاب است.

در اين كتاب با اشاره به «نوروز» به عنوان يکي از مهم‌ترين مناسبت‌ها و آيين‌های فرهنگ و تمدن ايراني که در طول قرن‌ها در ميان اقوام و ملل منطقه، گرامي داشته شده و موجب پيوند  آنها  با يکديگر شده است، امکان‌سنجي شکل‌گيري «سازمان بين‌المللي نوروز» مطالعه شده است.

نويسنده  اين كتاب با تأكيد بر اينكه تشکيل «سازمان بين‌المللی نوروز» مي‌‌تواند به تقويت هويت و همبستگي ايرانيان در داخل کشور، بازيابي و بازسازي هويت ايراني ملل منطقه، گسترش مناسبات مردمي و فرهنگي ملل حوزه تمدني ايران كمك كند به دنبال پاسخگويي به اين پرسش است که چه بسترها، زمينه‌ها، فرصت‌ها،   ظرفيت‌ها و موانعي بر سر راه تاسيس سازمان بين‌المللي نوروز در ميان   کشورهاي حوزه تمدني نوروز وجود دارد؟



 نويسنده  اين كتاب معتقد است سازمان بين‌المللی نوروز می‌تواند به کاهش تنش ميان دولت‌های منطقه و تعميق پيوندهای سياسی، اقتصادی بيشتر ميان آنها منجر شود   مشروط بر آنكه سازمان موفقی پايه‌گذاری شود و سازوکارهای مناسبی برای فعاليت‌های آن طراحی و اجرا شود.



برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید