فهم‌ها درباره پدر و مادری

فهم‌ها درباره پدر و مادری
  • نویسنده: مایکل دبلیو آستین ترجمه زهره سعیدی
  • قیمت: 1050000 ریال
  •  
سفــارش کتــاب

 کتاب «فهم‌ها درباره پدر و  مادری(اخلاق و خانواده)» نوشته مایکل  دبلیو آستین، استاد فلسفه دانشگاه شرقی کنتاکی ایالات متحده آمریکاست که توسط زهره  سعیدی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات ترجمه شده است. 

نویسنده در این اثر با اشاره به اهمیت رابطۀ والدین با فرزندان و تأثیری که بر محتوای باورها، ارزش‌ها و اهداف آنها و نیز اثری که بر انتخابهای اخلاقی، دینی، اجتماعی و سیاسی آنها دارد، فهم عمیق ابعاد اخلاقی این رابطه را بسیار ارزشمند دانسته است. وی در این کتاب فهم‌ها و تلقی‌های مختلفی را که درباره پدر و مادری وجود دارد، نشان می‌دهد و از آن میان فهم‌های مبتنی بر حضانت، رضایت و علیّت را دیدگاه‌هایی موفق ارزیابی می‌کند. نویسنده همچنین ضمن رد دیدگاه‌هایی مانند دیدگاه مطلق‌گرایانه و شبه‌مطلق‌گرایانه، و ناموفق ارزیابی‌کردن آنها، دیدگاه خود را با عنوان فهم مبتنی بر نظارت به عنوان دیدگاهی کثرت‌گرا و سازگار با دیدگاه‌های موفق و جامعِ آنها معرفی می‌کند. از نظر وی دیدگاه او تمام موارد مثبت دیدگاه‌های دیگر را در خود جای داده، و از موارد منفی آنها اجتناب کرده است. مترجم این اثر در مقدمه کتاب سعی در معرفی دیدگاه نویسنده دارد. سعیدی توضیح می‌دهد که آستین دیدگاه خود را با واژه Steward & Stewardship نشان داده است که به ترتیب به معنای ناظر، مباشر، مهمان‌دار و نظارت، مباشرت، مهمان‌داری است. نویسنده در توضیح این واژه، والدین را کسانی می‌داند که فرزندان به‌مثابه چیزی ارزشمند به آنها سپرده شده است و مسؤلیت مراقبت از کودکان به عهده آنها گذاشته شده است.

مترجم کتاب در مقدمه خود بیان می‌کند از نظر آستین،  والدین مالک فرزندان نیستند بلکه مراقب، ناظر و راهنمای آنها به‌شمار می‌روند و وظیفه دارند تلاش خود را معطوف به سعادت و استقلال آنها در بزرگسالی سازند. بنابراین با توجه به مقصود نویسنده، واژه ناظر و نظارت، مناسب‌تر از معادل‌های دیگر تشخیص داده شد.

به بیان مترجم اثر، دو نکته برجسته در کتاب آستین وجود دارد؛ نخست اینکه وی برای نشان دادن وظایف سلبی و ایجابی والدین در قبال فرزندان، به درک مشترک و فهم متعارف محوریت می‌دهد و بیشتر آنها را به لحاظ فلسفی قابل دفاع می‌داند. از این رو می‌توان کار او را در زمره فلسفه کاربردی ارزیابی کرد که توانسته در تحلیل فلسفی خود درباره فهم پدر و مادری تحلیلی عامه‌فهم ارائه کند. دوم اینکه وی برای ملموس‌کردن دیدگاه خود، به نمونه‌های واقعی از مسائل پیش‌آمده در رابطۀ والدفرزندی مراجعه کرده، و برای نشان‌دادن کارآمدی یا ناکارآمدی دیدگاه‌های مختلف درباره پدر و مادری، به بررسی نمونه‌های مذکور در چارچوب این دیدگاه‌ها پرداخته است.

کتاب «فهم‌ها درباره پدر و  مادری(اخلاق و خانواده)» در 203 صفحه و با بهای 105 هزارتومان وارد بازار نشر شده است.



برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید