کتاب «فوکو در ایران» نقد می‌شود

کتاب «فوکو در ایران» نقد می‌شود

نقد و بررسی کتاب «فوکو در ایران» شنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۹:۳۰ به صورت برخط توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار می‌شود.

در این نشست، بهروز قمری تبریزی (مؤلف اثر)، استاد جامعه‌شناسی در دانشگاه پرینستون؛ رضا نجف‌زاده (استادیار دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی در دانشگاه شهید بهشتی)؛ محمد روزخوش (عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات) و مرتضی هاشمی مدنی (استاد جامعه‌شناسی در دانشگاه ناتینگهام) کتاب فوکو در ایران را نقد و بررسی می‌کنند.

دبیری این نشست بر عهده رضا میثمی، کارشناسی ارشد علوم اجتماعی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی است.


گفتنی‌ست میشل فوکو، در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی ایران، دو بار به ایران سفر کرد و در هشت گزارشی که برای روزنامه کوریره دلاسرا نوشت با مردم انقلابی ایران همدلی عمیقی نشان داد و انقلاب آن‌ها را ستود. بعدها بسیاری از روشنفکران فرانسوی او را توبیخ کردند که چرا فریب انقلاب ایران را خورده است. فوکو به این نقدها پاسخی صریح نداد و حتی گمان می‌شد او در «یادداشت‌های ایرانی» تلویحا از موضع خود برگشته است. رفته‌رفته این مشاجرات فراموش شد تا آنکه پس از یازده سپتامبر بار دیگر مناقشات پیشین سر برآورد و حملات جدیدی علیه فوکو و همراهی‌اش با انقلاب ایران آغاز شد. بهروز قمری تبریزی در کتاب تحسین‌شده فوکو در ایران به بازخوانی این مباحثات پرداخته و نشان می‌دهد نه تنها فوکو از موضع خود دست نکشید، بلکه تجربه انقلاب ایران نقشی مهم در تحول فکری او ایفا کرد.

علاقه‌مندان به حضور در این نشست می‌توانند از طریق نشانی زیر اقدام کنند:

 https://www.skyroom.online/ch/ricac/research



برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید