تنوع فرهنگی ایران با تأکید بر موسیقی

تنوع فرهنگی ایران با تأکید بر موسیقی

نشست تخصصی «تنوع فرهنگی ایران با تأکید بر موسیقی» با سخنرانی آقای بهروز وجدانی، پژوهشگر، مترجم و مؤلف آثار حوزه‌های موسیقی، مردم‌شناسی و فرهنگ عامه، عضو هیأت علمی پژوهشکده میراث فرهنگی و عضو کمیته ملی یونسکو، روز ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، در محل پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد. در این نشست نقش تنوع فرهنگی در ایران، در شکل‌گیری موسیقی اقوام ایرانی (بلوچ، ترکمن، آذری، کرد، لر، عرب و فارس) بیان شد که گزارش آن از نظر می‌گذرد.

وجدانی نخست با تقسیم¬بندی موضوع بحث به دو بخش «تنوع فرهنگی اقوام ایرانی» و «مشترکات موسیقایی اقوام ایرانی»، درصدد ارائه یک دسته¬بندی از اقوام ایرانی و بررسی ویژگی¬های مشترک این اقوام از حیث موسیقی، به عنوان عاملی در جهت تحکیم همبستگی اقوام ایرانی برآمد و گفت: تنوع فرهنگی در کشور ایران، به تبع قدمت چندین هزار ساله این سرزمین، یک واقعیت تاریخی غیر قابل انکار است. ایران جزء معدود کشورهایی است که سابقه¬ درخشانی در مدیریت اقوام مختلف و تنوع فرهنگی داشته است. البته باید توجه داشت که موضوع تنوع فرهنگی در جهان مسئله¬ای نوظهور نبوده و چه¬بسا بتوان برای آن پیشینه¬ای به قدمت بشر و تاریخ بشریت قائل شد.

وی افزود: عبارت تنوع فرهنگی cultural diversity در ادبیات دانشگاهی جهان به سال ۱۹۷۰ نمود یافت. گذشته از همسایگی اقوام مختلف ساکن یک سرزمین، یکی از عوامل تأثیرگذار بر تنوع فرهنگی، پدیده مهاجرت immigration و جابجایی اقوامی است که به دلائل گوناگون از خاستگاه اصلی خود فاصله گرفته و در موطنی جدید مأوی گزیده¬اند. مسائل ناشی از تفاوت فرهنگی اقوام مهاجر و ساکن، به¬ویژه در دهه¬های اخیر، مورد توجه سازمان¬های جهانی و در رأس آنها یونسکو قرار گرفته تا بدانجا که ضرورت پی¬ریزی کنوانسیونی در زمینه تنوع فرهنگی را رقم زده است.  





برای دریافت متن کامل نشست بر روی لینک زیر کلیک کنید:


تنوع فرهنگی ایران با تاکید بر موسیقی




از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید