تحلیل و ارزیابی جشنواره هنرهای تجسمی فجر

تحلیل و ارزیابی جشنواره هنرهای تجسمی فجر

نشست تخصصی «تحلیل و ارزیابی جشنواره هنرهای تجسمی فجر» با حضور آقای مجید ملّانوروزی، مدیرکلّ سابق دفتر هنرهای تجسّمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تاریخ ۹۷/۳/۱۹ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

در بخش نخست جلسه، ملانوروزی به ارائه مباحث کلی پیرامون این رویداد پرداخت و در بخش دوم، به سؤالاتی در این زمینه پاسخ گفت.  

اولین گفتار این نشست، موضوع تأخیر آغاز به‌کار جشنواره تجسمی فجر، در قیاس با دیگر جشنواره¬های هنری فجر بود که ملانوروزی آن را برآمده از ماهیت هنرهای تجسّمی در مقایسه با هنرهای دیگر دانست. وی گفت، هنرهای تجسمّی چندان دولتی نیستند و به عبارتی، هنرمند تجسّمی نظیر نقّاش، خوش‌نویس، یا کاریکاتوریست، اغلب در آتلیه‌ شخصی خود کار می‌کند و آثارش را به منظور فروش، در نگارخانه‌ها عرضه می‌نماید، بنابراین مانند هنرمندان سینما، تئاتر و موسیقی چندان نیازی به مجوّزهای دولتی ندارد. در یک مقایسه باید گفت، در حالی که جشنواره‌های سینمایی فرصت مناسبی برای نمایش فیلم‌هایی است که در طول سال پروانه نمایش دریافت می‌کنند و در این فرایند، گیشه برای سینماگر، تهیه‌کننده یا کارگردان حائز اهمیت است و از طریق فروش بلیط، بخشی از اقتضائات اقتصادی آن هنر تأمین می‌گردد؛ در جشنواره هنرهای تجسمی هیچ‌یک از مسایل فروش آثار و فروش بلیط مطرح نیست و معرفی هنرمندان، قیمت‌گذاری و فروش آثار در فضای خاص نگارخانه یا گالری و در زمانی خاص انجام می‌پذیرد و از اینرو هنرمندان حرفه‌ای به‌طور عام، تمایل چندانی به ارائه یا فروش اثر خود در یک جشنواره دولتی ندارند. این امر از آنروست که در سطح تخصصی حوزه تجسمی، معیار، حراج‌هایی هستند که با حضور مجموعه‌داران، با توجه به کاتالوگ یا برند حراج‌گذار داخلی یا خارجی برگزار می‌گردند و مراودات آتی، از بیمه تا فروش، مبتنی بر چنین مراجعی است. البته در کنار این‌ها باید به اهمیت اکسپوها و دوسالانه‌ها نیز اشاره نمود که به‌طور قطع نقش تعریف‌شده‌ای در این شاکله دارند.  


برای دریافت متن کامل نشست بر روی لینک زیر کلیک کنید:

هنرهای تجسمی






از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید