نگاهی به فلسفه نظریه‌های ارتباطات: رویکردی تاریخ‌نگارانه

نگاهی به فلسفه نظریه‌های ارتباطات: رویکردی تاریخ‌نگارانه

نشست تخصصی «نگاهی به فلسفه نظریه‌های ارتباطات: رویکردی تاریخ‌نگارانه» با سخنرانی دکتر غلامرضا آذری، سه‌شنبه ۲۱ خرداد ماه ۱۳۹۸ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

در این نشست دکتر غلامرضا آذری عضو هیأت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی سخن خود را با ذکر دلایل پیشروی کند مشرق‌زمین نسبت به مغرب‌زمین در رشته فلسفه نظریه‌های ارتباطات آغاز کرد و گفت: مغرب زمین بسیار پیشتازانه در این رشته ورود پیدا کرده و طبیعتاً یکی از دلایل کندتر حرکت کردن ما در این زمینه، نبود منابع کافی و وافی و یا تولیدات بومی است.

این عضو هیأت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه به مقایسه واحدهای درسی این رشته در دانشگاه‌های غربی با دانشگاه‌های ایران پرداخت و تصریح کرد: دانشجویان در دانشگاه‌های غربی ابتدا چند واحد در مورد تاریخ فلسفه علوم می‌خوانند و بعد چهار تا شش واحد در مورد تاریخ فلسفه علوم‌اجتماعی و انسانی. ضمن اینکه در کنار این واحدهای درسی، فیلم‌های مستند که شامل مصاحبه‌ها و یا تکه‌هایی از روایت‌های مختلف است، می‌بینند اما در دانشگاه‌های ما چنین نیست.

آذری علت اهمیت یافتن روزافزون فلسفه ارتباطات را همین فقدان واحدهای درسی در دانشگاه‌ها دانست و اظهار داشت: در دانشگاه‌های ما حتی دانشگاه تهران، تنها دو واحد مربوط به فلسفه ارتباطات است در حالی‌که این میزان برای رشته ارتباطات با این گسترش و وسعت، بسیار ناچیز است.

این پژوهشگر حوزه ارتباطات با توجه به موضوع جلسه و با اتخاذ رویکرد تاریخ‌نگارانه در این نشست، با تقسیم دوره‌های تاریخی به دوره‌های پیشا سقراطی، سقراطی و پسا سقراطی تا دوره‌های رنسانس و سپس دوران جنگ‌های جهانی و در نهایت ظهور عصر نوین، به بررسی تاریخ ظهور و نیز رشد و بالندگی این رشته در مغرب ‌زمین پرداخت.


گزارش از: فریبا رضایی

گزارش تصویری


از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید