مساله‌‏شناسی پژوهش در هنرهای معاصر ایران با موضوع «سینما»

مساله‌‏شناسی پژوهش در هنرهای معاصر ایران با موضوع «سینما»

هم‏زمان با هفته پژوهش، ميزگرد علمی نیازسنجی و مساله‌‏شناسی پژوهش در هنرهای معاصر ایران با موضوع «سینما» دوشنبه ۲۶ آذر ۹۷، در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار ‌شد.


دكتر محمد شهبا دانشیار دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر، بحث خود را درمورد تحقیق و پژوهش در حوزه سینما آغاز کرد و گفت: یک حیطه‌ای به اسم پژوهش، تقریباً همیشه چرخ پنجم درشکه بوده و هست. در مسائل علمی و فنی، هم دست افراد بازتر است و هم از لحاظ اختصاص بودجه مشکلی وجود ندارد، اما در زمینه علوم‌انسانی که پژوهش سینمایی هم بخشی از آن است، از حیطه نظری، وضعیت به‌گونه دیگری است که برای خروج از این وضعیت باید دید که چه باید کرد. وی خاطرنشان کرد: مشکل اینجاست که وقتی کسی در حیطه خودش به کمال می‌رسد، فرد دیگری نیست که راه او را ادامه دهد. او ادامه داد: دلیل این مشکل آن است که تربیت افراد فراتر از امکانات خود فرد بوده و بیشتر به نهادهایی که در این زمینه سازمان، مسئولیت و بودجه‌ای دارند مربوط می‌شود.


در ادامه دکتر حميدرضا شعيری استاد تمام گروه زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه تربیت مدرس با توجه به زمینه بحث اشاره کرد: مسأله سینما جدا از مسائل دیگر نیست؛ دردی که حوزه پژوهش در سینما به آن مبتلابه است، همان دردی است که حوزه دانشگاه و صنعت با آن مواجهه می‌باشد. بنابراین این مسأله، خاص سینما نیست. دکتر شعیری اظهار داشت: در این زمینه با مشکل جدایی دانشگاه و سینما مواجه هستیم و مادامی که این گسست وجود داشته باشد، هم‌چنان در این حوزه دچار مشکل خواهیم بود. لذا باید در این مسیر پیوندی بین دانشگاه و سینما ایجاد کنیم. این عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: کار دانشگاه تزریق خوراک علمی است اما با وجود فعالیت در این زمینه، کار آن منتهی به یک نتیجه ملموس نمی‌شود. او اضافه کرد: یکی از نقص‌های حوزه سینما، نبود یک مجله علمی پژوهشی شناخته‌شده توسط وزارت علوم است و این یک نقصان بزرگ می‌باشد که باید آن را مرتفع کنیم.


موضوع آغازین این نشست یعنی «پژوهش در حوزه سینما و ارتباط دانشگاه و سینما» را رامتين شهبازی مدير گروه سينمای دانشگاه سوره، ادامه داد و بیان کرد: ارتباط بین دانشگاه و سینما، دچار گسست است و می‌توان گفت این ارتباط به‌طورکلی قطع است و باید آن را آسیب‌شناسی کرد که این ارتباط گسسته یا تقصیر دانشگاه است یا تقصیر جنس تفکر سینمایی که خود را با دانشگاه مرتبط نمی‌کند. شهبازی اضافه کرد: ما پژوهشگاه در حوزه سینما نداریم؛ نه‌تنها سینما، بلکه در زمینه تئاتر، موسیقی و ... نیز پژوهشگاهی وجود ندارد. او خاطرنشان کرد: تکلیف دانشگاه‌های ما مشخص نیست و معلوم نیست که می‌خواهند تئوریسین تربیت کنند یا تکنسین حوزه سینمایی. مدیرگروه سینمای دانشگاه سوره تأکید کرد: مهم‌ترین کار در این زمینه، تأسیس یک پژوهشگاه در حوزه هنری است که یک دپارتمان آن مربوط به سینما باشد.


گزارش از: فریبا رضایی

گزارش تصویری


از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید