بررسی و شناسایی شاخص‏‌های تبلیغات در حوزه دیداری و شنیداری

بررسی و شناسایی شاخص‏‌های تبلیغات در حوزه دیداری و شنیداری

نشست تخصصی «بررسی و شناسایی شاخص‏‌های تبلیغات در حوزه دیداری و شنیداری» روز دوشنبه ۲۲ مرداد ۹۷ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

بهناز سیکارچی، دانش‌‏آموخته علوم ارتباطات اجتماعی، در ابتدای این نشست تبلیغ را کوششی به منظور برقراری ارتباطی متقاعدگرانه و مقوله‌ای ارتباطی قابل بررسی دانست و افزود: ارتباط به عنوان فرایندی خاص و عام به معنای انتقال آگاهی‌ها، نظرات، عواطف، مهارت‌ها و غیره با استفاده از نمادهاست. هنگامی که بحث ارتباط متقاعدگرانه و تاثیرگذار مطرح می‌شود، می‌توان آن را شامل طراحی هر پیامی دانست که به منظور شکل دادن، تقویت یا تغییر پاسخ‌های شناختی، عاطفی و رفتاری مخاطب طراحی شده باشد. در حوزه تبلیغات تجاری، تمامی کوشش‌ها مستلزم ارتباط متقاعدگرانه‌اند زیرا نفوذ و تاثیرگذاری بدون برقراری ارتباط تحقق نمی‌یابد. تبلیغ را خصوصا از نوع تجاری آن، می‌توان برجسته‌ترین فعالیتی برشمرد که علاوه بر اطلاعات، به گونه قابل ملاحظه‌ای متکی بر دو فرایند ارتباط و متقاعدسازی است. از این رو، به عنوان کوششی برای برقراری ارتباط متقاعدگرانه تعریف می شود. تبلیغات آمیخته‌ای است از صنعت و هنر و وسیله‌ای است برای اطلاع‌رسانی درست یا نادرست. تبلیغات دانشی است گسترده که از سایر علوم بهره جسته است، به عبارت دیگر تبلیغات مجموعه‌ای از دانش‌های متفاوت است که توسط آن می‌توان مجموعه‌ای از اطلاعات را به جامعه القا نمود.  

در ادامه این نشست، سیکارچی ۸ مدل تبلیغات تجاری را برشمرد که شامل فیلم تبلیغاتی، فیلم سینمایی، آنونس، پاکدست، آگهی تلویزیونی (فرهنگی)، آگهی تلویزیونی (آموزشی)، آگهی تلویزیونی (رئال) و آگهی تلویزیونی (انیمیشن) می‌شد و در جمع‌بندی تحقیق خود آگهی تلویزیونی با رویکرد انیمیشن را موثرترین سبک تبلیغی دانست و از سوی دیگر آگهی تلویزیونی با رویکرد فرهنگی را از نظر تاثیرگذاری در پایین‌ترین سطح برآورد کرد.


وی در بخش دیگر از سخنان خود به مرور قوانین تبلیغاتی کشور پرداخت و گفت: آیين‌نامه تاسيس و نظارت بر نحوه کار و فعاليت کانون‌هاي آگهي و تبليغاتي در سال ۱۳۵۸ به تصویب مجلس شوراي اسلامي و هيات وزیران رسید. ماده یک این آیین‌نامه می‌گوید: منظور از کانون های آگهی و تبلیغاتی در این آیین‌نامه سازمان‌هایی هستند که کار آنها تنظیم، تهیه، مشاوره و اجرای برنامه‌های تبلیغاتی و روابط عمومی و انجام دادن سایر خدمات برای معرفی و فروش کالا یا خدمات مربوط می‌باشد. این سازمان‌ها باید برای انجام دادن خدمات مورد نظر دارای تجهیزات لازم و نیروی انسانی ماهر برای قسمت های مختلف خود باشند. هر کانون آگهی و تبلیغاتی باید تنها به امور مذکور در این ماده اختصاص یابد. ماده دوم این آیین‌نامه به وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تحقق اهداف ماده اول اشاره دارد که شامل: ۱-صدور اجازه تأسیس، انحلال و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانون‌های تبلیغاتی، چاپخانه‌ها و مؤسسات تکثیر و مؤسسات وابسته به صنعت چاپ، نظارت بر کیفیت و محتوای آگهی‌ها و کارهای چاپی طبق ضوابط و مقررات قانونی مربوطه و همچنین صدور اجازه ورود و خروج آثار سمعی و بصری، آثار هنری، مطبوعات و نشریات و کلیه مواد تبلیغی و فرهنگی مشکوك که تعیین موارد مشکوك از غیرمشکوك طبق آیین‌نامه‌هایی خواهد بود که به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید. ۲-صدور اجازه تأسیس یا انحلال مراکز، مؤسسات و مجامع فرهنگی، مطبوعاتی، خبری، هنری، سینمایی، سمعی و بصری و مؤسسات انتشاراتی و تبلیغاتی در کشور و نظارت بر فعالیت‌های آنها و همچنین ناشرین و کتاب‌فروشان در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط می‌شود.



از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید