مدیریت تبلیغات رسانه‌‏ای داعش

مدیریت تبلیغات رسانه‌‏ای داعش

نشست تخصصی «مدیریت تبلیغات رسانه‌‏ای داعش» با سخنرانی سیده زهرا کاظمی گودرزی روز یکشنبه ۷ مرداد  ۱۳۹۷ در پژوهشگاه فرهنگ،هنر و ارتباطات برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، کاظمی اصلی‌ترین عنصر مدیریت تبلیغاتی داعش را مشروعیت‌بخشی به خود و مشروعیت‌زدایی از اغیار دانست و افزود: داعش بیش از میدان جنگ در عرصه رسانه فعال بوده است و با توجه به دید ابزاری به رسانه‌ها توانسته مخاطبانی از ۵ قاره داشته باشد. 

وی در تشریح مدیریت تبلیغات رسانه‌ای داعش گفت: این گروه، بسیار برنامه‌­ریزی­‌شده و هدفمند در حوزه‌­های مختلف ازجمله رسانه به فعالیت می­‌پردازد که مجله دابق آن‌ که از رمضان ۱۴۳۵ تا شوال ۱۴۳۷ به‌صورت منظم منتشر گردید گواهی بر این مدعاست. شمار نام­‌های رسمی و غیررسمی متعددی که تحت آن­ها، تولیدات مرتبط با دولت خلافت منتشر می­‌شوند، نشان از اهمیت فعالیت­‌های رسانه­‌ای در میان این گروه دارد. نام­‌های رسمی مانند موسسه فرقان و الحیات که بیشتر تولید آثار بین­‌المللی را بر عهده ‌دارند، به­ علاوه موسسه الاعتصام و موسسه اجناد که این موسسه آخر فقط آثار صوتی و به­ ویژه سرودها را تولید می­‌کند. دابق، مجله آنلاین انگلیسی‌ زبان تولید مرکز رسانه­‌ای الحیات است. نام دابق از ناحیه­‌ای به اسم دابق در ریف شمالی حلب در شام گرفته می­‌شود. این مکان در حدیثی نام‌برده شده که جنگ بین داعش به عنوان تنها گروه واقعی مسلمانان و مسیحیان در این مکان اتفاق خواهد افتاد.

کاظمی نگرش اعتقادی بازنمایی شده در مجله دابق را آخرالزمانی دانست و در توصیف محتوای این نشریه گفت:در ابتدا و انتهای هر شماره حدیثی مربوط به آخرالزمان آورده شده است. اشاره به دوران عزت و اتحاد مسلمین و بازگرداندن این عزت به مسلمانان با امداد الهی در کنار دعوت به هجرت از دارالکفر به دارالاسلام (شام در اندیشه داعش ارض مبارک ودارالاسلام است) برای رسیدن به هدف از هجرت تا خلافت درون‌مایه شماره‌های نشریه دابق است. در کنار بازنمایی مسائل اعتقادی و ایدئولوژیک در این ماهنامه خدمات عمرانی، اجتماعی، اقتصادی و غیره که داعش در مناطق متصرفش داشته نیز آورده شده است. 

این دانش‌آموخته رشته ارتباطات در اشاره به مفاهیمی که در نشریه دابق مورد استفاده قرار گرفته است گفت: تلاش شده است واژه تروریسم در این نشریه از کاربرد اصلی‌اش دور شود و به عنوان یک امرمثبت به آن پرداخته شود. همچنین دعوت به جهاد از دیگر مفاهیم است که برای پرداخت به آن از حدیث نبوی «روزی من در سایه نیزه‌ام هست» بهره می‌گیرد. احکام دینی، پیروزی یا شهادت، بشارت و انذار، مصاف خیر و شر،ترغیب برای پیوستن به این گروه از دیگر مفاهیم کلیدی در این نشریه است. 


کاظمی در پاسخ به سوالی درباره چگونگی پایان کار این ماهنامه گفت: پس از آنکه دابق به دست نیروهای مقاومت افتاد این نشریه نیز دیگر منتشر نشد.

گزارش از: مسعود اسدی‌نژاد


از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید