پیامدهای نگاه اصالی به جای نگاه آلی به انتخابات در ایران/ ايران در آستانه انتخابات- 11

پیامدهای نگاه اصالی به جای نگاه آلی به انتخابات در ایران/ ايران در آستانه انتخابات- 11

پیامدهای نگاه اصالی به جای نگاه آلی به انتخابات در ایران


بی‎توجهی به «وسیله‎بودن» انتخابات، اصرار بر نقش مشروعیت‎بخش انتخابات و تعجیل در برگزاری و طراحی نامناسب زمان‎بندی از همان ابتدا باعث شده تا مسئلۀ اصلی مجریان و ناظران، پس از اعلام اسامی، نظارت بر روند تبلیغات باشد و آمادگی برای برگزاری انتخابات و رسیدگی به شکایات نامزدهای رد صلاحیت‎شده، تحت‎الشعاع آن قرار گیرد. البته، نظامی که بر پایۀ آن عدالتی بنا شده که حق را باز پس می‎گیرد «حتی اگر مهر زنانشان کرده‎باشند»، باید تضيیع حق «حتی» یک نفر را هم برنتابد و فرصت و فراغت و تدارک کافی برای رسیدگی به شکایت‎ها داشته‎باشد.


اتفاقاً،  بخش مهمی از اما و اگرها پیرامون انتخابات، دربارۀ همین رد صلاحیت‎هاست.  نظارت حق هیئت نظارت و شورای نگهبان است، اما همان قانون خواسته تا مستندات  رد صلاحیت‎ها به نامزدهای رد صلاحیت‎شده داده شود (که اعتراضات نامزدها در  این سال‎ها و شواهد حاکی از این عدم تحقّق این امر است)، ثانیاً به اعتراض  آنها رسیدگی شود. زمان کوتاه هشت‎روزه پیش از انتخابات برای این اعتراض‎ها  فرصت کوتاهی است. درحالی‎که اگر فاصلۀ یکی دو هفته‎ای بین اعلام اسامی با  آغاز تبلیغات باشد، نخست اینکه فرصت برابر تبلیغات برای کسانی که در این  میانه تأیید صلاحیت می‎شوند ایجاد می شود؛ و دوم، افکار عمومی این فرصت را  پیدا می‎کند که دربارۀ رد صلاحیت‎شده‎ها به قرار برسد و تصوّر انتخابات  یک‎طرفه در او ایجاد نشود. لذا، تدارک زمان کافی بررسی مجدد صلاحیت‎ها و پاسخ‎گوبودن دربارۀ رد  صلاحیت‎ها، پیش از آغاز رسمی تبلیغات نامزدها، هم به عدالت نزدیک‎تر است و  هم باعث می‎شود که مردم بدون شبهه و شایعه و با اقناع دربارۀ نظارت‎های  دقیق و عادلانه، پذیرای انتخابات بشوند و هم انتخابات به هدف اصلی خود  نزدیک‌تر شود. 

محمدرضا  جوادی یگانه در جستاري با عنوان پیامدهای نگاه اصالی به جای نگاه آلی به  انتخابات در ایران كه در كتاب ايران در آستانه انتخابات منتشر شده است به نقد «انتخابات را به منزلۀ مشروعیت نظام  تلقی‎کردن و هدف اصلی آن را که انتخاب میان دو یا چند فرد یا گروه است،  حاشیه‎ای تلقی‎کردن» پرداخته است.

 

براي مشاهده متن كامل اينجا كليك كنيد.

 

 

تأملی بر مشارکت طبقۀ متوسط در انتخاباتِ پیشِ ‌رو/ ايران در آستانه انتخابات- 10
سازمان‌های رفاهی، کنترل سیاسی، شهروندی/ ايران در آستانه انتخابات- 9

انتخابات پارلمانی، هویت جمعی و امر سیاسی/ ايران در آستانه انتخابات- 8

اهمیت ویدئوهای منتشرشده در شبکه‎های اجتماعی مجازی/ ايران در آستانه انتخابات- 7

رفتار انتخاباتی با نگاهی به مصرف رسانه‎ای/ ايران در آستانه انتخابات- 6

روابط انتخابات و شبکه‌های اجتماعی موبایلی/ ايران در آستانه انتخابات- 5

الگوی تبلیغات رسمی انتخابات در ایران با تأکید بر صداوسیما/ ايران در آستانه انتخابات- 4

آن‌لاين بدون ايميل/ ايران در آستانه انتخابات-3

ظرفیت پیام‌رسان‌های موبایلی در انتخابات/ ايران در آستانه انتخابات-2

رویکرد شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای به انتخابات در ایران/ ایران در آستانه انتخابات-1







 

 

از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید