کتاب «روش‌شناسی و روش تحقیق دانشمندان برجسته ایرانی» منتشر می‌شود

کتاب «روش‌شناسی و روش تحقیق دانشمندان برجسته ایرانی» منتشر می‌شود

کتاب «روش‌شناسی و روش تحقیق دانشمندان برجسته ایرانی؛ بیرونی و ابن‌سینا» اثر پژوهشی مجتبی بخشنده، از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر می‌شود.

«گذشته، چراغ راه آینده»، «تأملی بر مبانی پارادایمی رویکردهای تحقیق»، «چرا بیرونی و ابن‌سینا»، «مقوله‌های مربوط به‌ روش‌شناسی»، «مقوله‌های مربوط به روش پژوهش» و «امکان ردیابی نگاه جدید پارادایمی در آثار بیرونی و ابن‌سینا» عناوین شش فصل این کتاب است.

در فصل اول این کتاب، ضرورت پرداختن به امکان استخراج روش‌شناسی و روش پژوهش دانشمندان ایرانی به‌ویژه ابوریحان بیرونی و ابن‌سینا مطرح شده است.

در فصل دوم مروری کوتاه بر مبانی پارادایمی رویکردهای تحقیق و مفاهیم مربوط به روش پژوهش و همچنین ویژگیِ هر کدام از رویکردهای تحقیق کمّی و کیفی انجام شده  و این امکان را برای خواننده فراهم می‌سازد تا از مبانی پارادایمی رویکردهای تحقیق کمّی و کیفی و ویژگی‌های بنیادی این رویکردها یک آگاهی نسبی به‌دست آورد.

فصل سوم، روش استفاده‌شده در این پژوهش را مستندسازی کرده و  در فصل‌های چهارم و پنجم، به ترتیب، مقوله‌های استخراج شده مربوط به روش‌شناسی و روش پژوهش دانشمندان مورد نظر، بیان شده است. این دو فصل، بدون ارائه هیچ‌گونه مقدمه‌ای نگاشته شده‌اند تا اگر خواننده، مطالعه‌ کتاب را با این دو فصل آغاز کرد، پس از مطالعه سایر فصل‌ها بتواند قضاوت دقیق‌تری از میزان موفقیت پژوهشگر در دستیابی به اهداف مورد نظر داشته باشد.

در فصل ششم، با توجه به مقوله‌های استخراج شده، امکان ردیابی نگاه جدید پارادایمی در آثار ابوریحان بیرونی و ابن‌سینا و تطبیق این مقوله‌ها با برخی ویژگی‌های رویکردهای تحقیق کمّی و کیفی، مورد بررسی قرار گرفته است.


برای خرید اینجا کلیک کنید.




مطالب مرتبط
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید