نسبت طبقۀ متوسط و تغییر اجتماعی در ایران چیست؟

نسبت طبقۀ متوسط و تغییر اجتماعی در ایران چیست؟

«طبقۀ متوسط و تغییر اجتماعی در ایران» ازسوی فروزان افشار در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات پژوهش می‌شود.

«طبقۀ متوسط و تغییر اجتماعی در ایران» پژوهشی‌ست که تلاش می‌کند دلالت­‌های تحلیلی مفهوم طبقۀ متوسط در تغییر فرهنگی و اجتماعی و نیز در سیاستگذاری فرهنگی ایران در سه دهۀ اخیر را واکاوی کند. به همین دلیل سعی می‌کند با گردآوری داده‌­ها، بازخوانی انتقادی پژوهش­‌ها و مرور انبوه مقالات، به این موضوع بپردازد که طبقۀ متوسط ایران با چه ویژگی­‌هایی توصیف شده و چه ارزش‌ها و گرایش‌هایی به این طبقه نسبت داده شده است.

این مطالعه با بیان اینکه در سه دهۀ اخیر بروز و ظهور بسیاری از ارزش‌های نوپدید و تغییر در سبک زندگی و همچنین مقولات تغییر اجتماعی و مصرف فرهنگی عمدتاً به «طبقۀ متوسط» نسبت داده شده است، اذعان می‌دارد که در این پژوهش‌ها مشخص نشده که این طبقه بر چه بخش‌هایی از جامعۀ ایران دلالت می‌کند و چه فراکسیون‌های طبقاتی در درون این طبقه وجود دارد و اساسا عاملیت این طبقه را در تحولات فرهنگی در ایران بر مبنای کدام مکانیسم‌های تحلیلی می‌توان توضیح داد و بازشناخت.


از همین‌رو، این پژوهش با مرور سیستماتیک پژوهش‌های موجود در پی آن است که نشان دهد برمبنای چه استدلال‌هایی و بر پایۀ کدام شواهد، طبقۀ متوسط همچون سوژۀ تغییر اجتماعی در چند دهۀ اخیر بازنمایی شده است و نیز آیا با اتکاء بر مکانیسم‌­های تبیینی و با ارجاع به رویدادهای اجتماعی و فرهنگی و واقعیت­های انضمامی می­توان از چنین انتسابی دفاع کرد یا خیر.

ویژگی‌های ساختاری طبقه متوسط در ایران، ویژگی‌های روانشناختی اجتماعی طبقه متوسط در ایران و طبقه متوسط به منزلۀ سوژۀ تغییر اجتماعی، از جمله مهم‌ترین شاخص‌هایی هستند که در این پژوهش مشمول مرور سیستماتیک قرار گرفته‌اند.




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید