کتاب «روزنامچه سیاحت» معرفی و نقد می‌شود

کتاب «روزنامچه سیاحت» معرفی  و نقد می‌شود

کتاب روزنامچه سیاحت نوشته خواجه غلام الثقلین، اندیشمند برجسته اسلامی در هندوستان، معرفی و نقد می‌شود.

بنا به اعلام روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات کتاب روزنامچه سیاحت با حضور منصوره اتحادیه (تاریخ‌نگار)، حسینعلی نوذری (استاد علوم سیاسی) و مهدی یوسفی (جامعه‌شناس) به همراه لیلا عبدی خجسته (مترجم کتاب) معرفی و نقد می‌شود.

این برنامه چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ از ساعت ۱۵ تا ۱۷ به صورت برخط و با دبیری مصطفی اسدزاده (عضو پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار خواهد شد.


روزنامچه سیاحت شرح سفر خواجه غلام‌الثقلین (۱۳۳۳‏-۱۲۸۹ ه.ق)، دانش‌آموخته «دانشگاه اسلامی علیگر» و اندیشمند برجسته اسلامی در هندوستان است که در سال ۱۳۲۹ ه.ق (۱۲۹۰ه.ش) از پانی‌پت هندوستان راهی عراق، ایران، لبنان، فلسطین، عثمانی و مصر شده است.

 او در ایران با مؤتمن‌الملک (رئیس مجلس شورای ملی)، نمایندگان مجلس، ناصرالملک (نایب‌السلطنه) و ستارخان دیدار و گفتگو نموده است. انتخاب ایران برای سفر، جدا از دلبستگی‌هایی مانند زبان و ادبیات فارسی، به این دلیل بوده که در آن روزگار، روشنفکران هندوستان موافق مشروطه و تأسیس پارلمان در ایران بوده‌اند.

 بخش اول این کتاب به «زندگی، آثار و فعّالیت‌‌های خواجه غلام‌‌الثّقلین» پرداخته و بخش دوم با عنوان «متن روزنامچة سیاحت» جزئیات سفر به عراق، ایران، باکو، دمشق، مدینه، قاهره و در نهایت بازگشت به هندوستان را شرح داده است.

 «روزنامچه سیاحت» از منظر اینکه سفرنامه یک انسان شرقی و روایت سفر او از ایرانِ دوره مشروطه است، حائز اهمیت است.

علاقه‌مندان به حضور در این برنامه می‌توانند از طریق لینک زیر اقدام کنند:

https://www.skyroom.online/ch/ricac/culture



برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید