معرفی تجربه‌نگاری-۷

هوشمندسازی و دولت الکترونیک

هوشمندسازی و دولت الکترونیک

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای انتقال مکتوب تجارب و دستاوردهای خود در حوزه‌های مختلف فرهنگی به نسل‌های بعدی، گزارش تجربه‌ها و فعالیت‌های خود در سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ را در گفت‌وگو با مدیران، کارشناسان و دست‌اندرکاران دستگاه بزرگ فرهنگی کشور با عنوان «تجربه‌نگاری» در یک مجموعه ۳۴ جلدی و از طریق همکاری با پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، منتشر کرده است.

تجربه‌نگاری هفتم با عنوان «هوشمندسازی و دولت الکترونیک» منتشر شده است که طرح هوشمندسازی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را پی می‌گیرد. در این جلد که به شکل تاریخی، روند شکل‌گیری این طرح بررسی شده، مراحل مختلف تحقق آن از ایجاد شورای تخصصی، راه‌اندازی مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، تا آغاز فازبندی طرح هوشمندسازی و تعیین مولفه‌های آن، عنوان شده است.

در این میان، به «تلقی‌های متفاوت» کارشناسان از هوشمندسازی به‌عنوان نخستین مسأله در این مسیر اشاره شده که با پاسخ به سوال «چرا باید هوشمندسازی انجام شود؟» تلاش شده در وهله اول، در راستای دستیابی به تلقی واحد از آن، گام برداشته شود.

در این گزارش، از تأثیر شیوع کویید۱۹ بر شدت‌گرفتن نیاز هوشمندسازی در این وزارتخانه می‌خوانیم. هم‌چنین، تصویری از مراحل الکترونیکی این طرح ازجمله ایجاد پنجره واحد، به‌روزرسانی و نوسازی سامانه‌ها، پردازش اطلاعات و مشکلات و موانع اجرایی ارائه شده است.

«پروژه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در فرآیند هوشمندسازی»، «چالش‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در شرایط تحولات فناورانه»، «دستاوردها» و «پیشنهادهای تکمیلی برای آینده» از موضوعات دیگری هستند که در این کتابچه به آن‌ها اشاره شده است.


به استناد توضیحاتی که در بخش دستاوردهای این گزارش آمده، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آخرین گزارش شورای فناوری کشور در بین دستگاه‌های اصلی که فرآیند هوشمندسازی را عملیاتی کردند، رتبه نهم را کسب کرده و در میان دستگاه‌های اجرایی که مجموعاً ۱۵۴ دستگاه هستند، صاحب رتبه بیست‌و‌دوم شده است.

در پایان این گزارش یادآوری شده که با وجود تغییرات محسوسی که بعد از طراحی وعملیاتی کردن هوشمندسازی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روی داده، هنوز آثار و پیامدهای هوشمندسازی بر وزارتخانه و نیز بر اهالی فرهنگ و هنر بررسی نشده است و باید بازه‌ای گذرانده شود تا اطلاعات جمع‌آوری و تحلیل شوند تا براساس آن، بازخوردها بررسی و در سیاست‌های اجرایی، تجدیدنظر شود.

متن کامل




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید