معرفی تجربه‌نگاری-23

بودجه عملیاتی

بودجه عملیاتی

بیست‌و دومین گزارش تجربه‌نگاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با عنوان «بودجه عملیاتی» ازسوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.

در این جلد، تعریف و اهداف بودجه‌ریزی عملیاتی، تجربه سایر کشورها و عوامل موثر در آن، مراحل تکامل بودجه‌ریزی عملیاتی، مدل مفهومی بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد، اصول بودجه‌ریزی عملیاتی در سازمان‌های فرهنگی و اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه آورده شده است.

مطابق آنچه که در تعریف بودجه‌ریزی عملیاتی در این گزارش آمده، در نظام بودجه‌ریزی عملياتي، منابع مصرف می‌شوند تا نتیجه‌ای منطقـي، معقـول و در راسـتاي اهداف سازمان‌ها به دست آيد. در اين نظام بودجه‌بندی، امكان مقایسه پروژه‌ها و برنامه‌ها با هم و انتخاب اثربخش‌ترین آن‌ها در نیل به اهداف كلي وجود دارد. در این مکانیزم، طبقه‌بندی عمليات به‌نحوی است كه اهداف شفاف‌تر بيان می‌شوند و ارزيابي بودجه سهل‌تر است و در روش هزینه‌یابی آن، ارتباط بـين داده و سـتانده موردتوجه قـرار می‌گیرند.

در باب اهداف این روش نیز به مواردی چون ارائه مبناي صحيح براي اتخاذ تصميم در خصوص تخصيص منابع، ايجاد ارتباط بين بودجه و نتايج عملكرد برنامه، ارائه مبنايي براي پاسخگویی بيشتر در قبال استفاده از منابع كشور و افزايش کارایی مديريت هزینه‌ها و صرفه‌جویی در هزینه‌ها اشاره شده است.


این گزارش با بیان اینکه طراحی نظام مفهومی بودجه‌ریزی عملیاتی در ایران، یکی از آرزوهای دیرینه بوده که به دلیل نبود فناوری محقق نشده، به تجربه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این خصوص اشاره می‌کند که از سال 1398 توفیق آغاز و توسعه این فناوری را داشته و در حال حاضر، با استقرار فاز دوم این پروژه، توانسته است جزء پیشتازان بودجه‌ریزی عملیاتی در کشور محسوب شود.

در ادامه، مجموعه اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه ازجمله «طراحی و استقرار نظام مفهومی بهای تمام‌شده مبتنی بر مدل ABC» و «طراحی مفهومی و استقرار نظام تخصیص عملیاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی»، به طور مبسوط، تشریح شده است.

متن کامل




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید