معرفی تجربه‌نگاری-۲۵

ادغام موسسات و کوچک‌سازی ساختار

ادغام موسسات و کوچک‌سازی ساختار

گزارش تجربه‌نگاری بیست‌وپنجم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با عنوان «ادغام موسسات و کوچک‌سازی ساختار» منتشر شد.

این گزارش به موضوع ساماندهی انجمن‌ها و موسسات تابعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دو معاونت امور فرهنگی و امور هنری و نیز سازمان سینمایی در طول دولت یازدهم و دوازدهم می‌پردازد. روایت ادغامی که به استناد سخنان رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی این وزارتخانه، با اهدافی چون افزایش بازدهی و ارتقای بهره‌وری موسسات و انجمن‌های تابعه، ایجاد ساختار و روش بهینه انجام‌دادن فعالیت‌های این بخش‌ها، سازماندهی و استفاده مطلوب از منابع موجود، کاهش هزینه‌های مدیریتی و بالاسری موسسات تابعه، چابک‌سازی تشکیلات و فرآیندها انجام شده است.

در بخشی که به موضوع ادغام در معاونت فرهنگی این وزارتخانه می‌پردازد، ضمن اشاره به ادغام سه موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان در یک موسسه، به چرایی و چگونگی مراحل این ادغام اشاره شده که فاصله‌گرفتن این موسسات از اهداف زمان تأسیس و افزایش هزینه‌های دولتی به جای کاهش آن، به عنوان دلیل اول آن، ذکر شده است.

تدوین گزارش مفصل تحلیل مالی تجمیعی (منتهی به سال ۹۹) از وضعیت تمام موسسات معاونت امور هنری نیز به ‌عنوان رشته آغاز این ادغام در این معاونت دانسته شده که به استناد این کتابچه، پس از تدوین این گزارش، موسسات با فعالیت‌های موازی و مأموریت یکسان با صرف هزینه‌های سربار مورد بازبینی و بررسی قرار گرفتند.

در بخش مربوط به ادغام موسسات معاونت امور هنری نیز، چندوچون این ادغام و مشکلات، نگرانی‌ها و همچنین، انتقادات واردشده بر آن ازسوی برخی از هنرمندان و برخی از مدیران انجمن‌های استانی آورده شده است. در این بخش می‌خوانیم که ادغام بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران، موسسه توسعه هنرهای معاصر و بنیاد مد و لباس صورت گرفته و ۴ موسسه بنیاد رودکی، موسسه توسعه هنرهای تجسمی، انجمن هنرهای نمایشی و انجمن موسیقی، درحال طی کردن مراحل خود هستند.


در بخش دیگری از این جلد، به تجربه کوچک‌سازی سازمان سینمایی و ادغام موسسات وابسته به آن و هم‌چنین، نظر موافقان و مخالفان این طرح و جزئیات ادغام در این سازمان، از زبان معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی، اشاره شده است.

در قسمتی از بخش پایانی این گزارش می‌خوانیم که «طرح پر سروصدا و پرحاشیه ادغام موسسات در سه زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درنهایت و با وجود وقت محدود، به نتیجه رسید؛ طرحی که دست‌اندرکارانش معتقدند پایه‌ای را در دو معاونت فرهنگی و هنری و سازمان سینمایی بنا نهاده است که دولت‌های بعدی را از خیلی مسائل نجات خواهد داد؛ از ازدیاد ساختمان‌های مربوطه تا هزینه‌های آشکار و پنهانی که سال‌ها نظارتی بر آن‌ها نبود».

متن کامل




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید