ابعاد حقوقی پیوستن ایران به کنوانسیون برن چیست؟

سومین نشست از سلسله نشست‌های بررسی ابعاد حقوقی پیوستن ایران به کنوانسیون برن
ابعاد حقوقی پیوستن ایران به کنوانسیون برن چیست؟

دفتر طرح‌های ملی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، نشست بررسی ابعاد حقوقی پیوستن ایران به کنوانسیون برن را در تاریخ چهارشنبه 5 آبان 1400 ساعت 16 برگزار می‌کند.

در این نشست که به صورت مجازی برگزار می‌شود، پژمان محمدی (حقوقدان و عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس)، زهرا شاکری (حقوقدان و معاون پژوهشی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران)، حسن شبیری (حقوقدان و عضو هیأت گروه حقوق مالکیت فکری دانشگاه قم)، سیدعباس حسینی نیک (حقوقدان و رئیس هیأت مدیره انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی) و میثم قمیشیان (پژوهشگر حوزه سیاستگذاری فرهنگی، مدرس دانشگاه) درخصوص ابعاد حقوقی پیوستن ایران به کنوانسیون برن (کپی‌رایت جهانی) سخنرانی خواهند کرد. 

دبیری علمی این نشست را علی فلاحی بر عهده خواهد داشت.


کنوانسیون برن یک معاهده بین المللی در خصوص حق تکثیر و حق مولف است که برای نخستین بار در شهر برن در سوئیس در سپتامبر سال ۱۸۸۶ (شهریور ۱۲۶۵ شمسی) تصویب شد. کنوانسیون برن کشورهای امضاکننده را (که در متن معاهده به نام «کشورهای عضو اتحادیه» شناخته شده اند) ملزم می کند که آثار پدیدآورندگان سایر کشورهای امضاکننده را همچون آثار پدیدآورندگان تبعه خود مورد حمایت کپی رایت قرار دهد. این پدیدآورنده کسی است که دارای تابعیت یکی از کشورهای عضو می باشد و اگر دارای چنین تابعیتی نیست، اثر خود را برای نخستین بار در یکی از کشورهای عضو اتحادیه منتشر می کند یا اقامتگاه وی در یکی از کشورهای عضو اتحادیه است.

این معاهده همچنین خاطرنشان می‌کند که آثار ادبی و هنری، «چگونه» مورد استفاده قرار می‌گیرند، توسط «چه کسانی» استفاده می‌شوند و «شرایط» این کار به چه صورت است. این کنوانسیون، یکی از قدیمی‌ترین توافقنامه‌های بین‌المللی در زمینه کپی‌رایت بوده که برای حفاظت از آثار ادبی و هنری، ساختاری نظام‌مند و یکپارچه، در اختیار اعضاء قرار می‌دهد.

علاقه‌مندان به حضور در این برنامه می‌توانند از طریق نشانی زیر اقدام کنند:

https://www.skyroom.online/ch/ricac/national-projects




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید