کتاب «بازفهم توسعه در عصر اطلاعات» منتشر می‌شود

کتاب «بازفهم توسعه در عصر اطلاعات» منتشر می‌شود

«بازفهم توسعه در عصر اطلاعات» ویراسته مانوئل کاستلز و پکا هیمانن با ترجمه مجتبی قلی‌پور و سمیه ملک‌مکان، به‌زودی از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر می‌شود.

این کتاب به بازخوانی و بازتعریف ابزارها و اهداف توسعه در شرایط جدید، یعنی شرایط عصر اطلاعات، می‌پردازد و تلاش می‌کند به این سوالات پاسخ دهد که منبع و پیش‌ران اصلی توسعه در عصر ما که آن را عصر اطلاعات نامیده‌اند، چیست؟ منظور از توسعۀ اطلاعاتی چیست و چه رابطه‌ای بین توسعۀ اطلاعاتی، توسعۀ اقتصادی و توسعۀ انسانی وجود دارد؟ پیوند بین این سه، چگونه کرامت انسان به‌مثابۀ هدف توسعه را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد؟ چگونه می‌توان از طریق توسعۀ اطلاعاتی، نیک‌زیستی انسان‌ها را ارتقا بخشید؟ حکومت‌ها چه نقشی در ایجاد شرایط و بسترهای توسعۀ اطلاعاتی دارند؟ آیا در زمانۀ ما می‌توان بدون توسعۀ اطلاعاتی، اهداف توسعۀ اقتصادی و انسانی را دنبال کرد؟ کشورهای پیشرو در این عرصه چه مسیرهایی را رفته‌اند و چه کارکردها و کژکارکردهایی را به نمایش گذاشته‌اند؟

به استناد مقدمه مترجمان این اثر، مهم‌ترین جذابیت این کتاب این است که پژوهشگران مختلف با استفاده از یک چارچوب مفهومی‌نظری یگانه تلاش کرده‌اند به مطالعۀ موارد و زمینه‌های متفاوت بپردازند. این یگانگی چارچوب نظری و چندگانگی کاربست آن در کشورها و زمینه‌های مختلف، هم بر جذابیت روش‌شناختی و هم بر اهمیت راهبردی کتاب برای کشور ما که هنوز در مسیر توسعه با چالش‌های فکری و عملی قابل‌توجه روبه‌روست می‌افزاید.


این کتاب در سه بخش سازماندهی شده است. در بخش اول یک چارچوب تحلیلی ارائه می‌دهد که با حفظ دیدگاه‌های متکثر نویسندگان، درمجموع الهام‌بخش مباحث مطرح‌شده در کتاب است. در این بخش همچنین نویسندگان، بنیان منطقی انتخاب مطالعات موردی را توضیح می‌دهند. بخش دوم شامل مطالعات موردی براساس ترتیب مستخرج از چارچوب تحلیلی‌ است. غنای مشاهدات تجربی گردآمده در مطالعات موردی این کتاب، الگویی برای بحث‌های نظری بنیادین دربارۀ مفهوم توسعه و همچنین مباحث سیاستی دربارۀ عمل توسعه در مرحلۀ کنونی تکامل انسان فراهم کرده است. در سه فصل از کتاب تلاش شده از چشم‌اندازهای فکری گوناگون به این مسئلۀ اساسی پرداخته شود.

در بخش سوم تلاش می‌شود با توجه به آنچه در بخش مطالعات موردی مشاهده شده و نیز برخی از نکات کلیدی برآمده از مباحث جاری در این موضوع، فهمی دوباره از توسعه ارائه شود.

کتاب «بازفهم توسعه در عصر اطلاعات» به زودی منتشر خواهد شد.



برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید