به‌مناسبت سالروز حماسه فتح خرمشهر

کتاب «لشکر به مثابه امر اجتماعی» نقد و بررسی می‌شود

 کتاب «لشکر به مثابه امر اجتماعی» نقد و بررسی می‌شود

به‌مناسبت سالروز حماسه فتح خرمشهر کتاب «لشکر به مثابه امر اجتماعی» با حضور نویسنده کتاب و پژوهشگران حوزه مطالعات جنگ ایران وعراق نقد و بررسی می‌شود.

در این برنامه که سه‌شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۴ برگزار می‌شود، علیرضا کمری ، فرانک جمشیدی (ازنویسندگان و پژوهشگران حوزه مطالعات جنگ ایران و عراق)، سیدعلی کشفی (رئیس موسسه علم و سیاست اشراق) به همراه سبحان جدیدساز (نویسنده کتاب) سخنرانی خواهند کرد. دبیری این نشست را مصطفی اسدزاده، عضو پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برعهده خواهد داشت.

کتاب «لشکر به مثابه امر اجتماعی» برگرفته از پایان‌نامه سبحان جدیدساز (دانش‌آموخته ارشد جامعه‌شناسی) است که در قالب ویراستی نو تبدیل به کتاب شده و توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است. پژوهشگر در این اثر، روایتی تحلیلی از ظهور «لشکر» در تشکیلات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دست می‌دهد و بر لحظه تاسیس لشکرهای سپاه تاکید دارد. مبنای این مطالعه بر بنیان اجتماعی سپاه و استفاده لشکر از ظرفیت‌های قومی و فرهنگی و اجتماعی منطقه در ساختارهای خود است.


در این نشست تلاش می‌شود به این پرسش‌ها پاسخ داده شود:

۱. مطالعات جنگ و دفاع مقدس چگونه می‌تواند راه را برای شناخت بسترهای اجتماعی و سنت‌های ملی جامعه ایران باز کند؟

۲. مطالعات جنگ ایران و عراق چه امکان‌هایی را برای امروز جامعه ایران باز می کند؟

۳. جامعه شناسی جنگ ایران و عراق چه موقعیتی در منظومه‌ مطالعات دفاع مقدس دارد؟

۴. جنگ ایران و عراق و تمام متعلقات آن (مثل سپاه پاسداران)، مشحون از تصورات قالبی و انگاره‌های حساسیت‌زا هستند. چگونه می‌توان از میان این انگاره‌ها راهی برای مطالعات جنگ پیدا کرد؟

 گفتنی است حوزه جامعه‌شناسی جنگ و نهادهای  نظامی یکی از حوزه‌های مهم در رشته جامعه‌شناسی است که در فضای علوم اجتماعی ایران، به ادبیات مرتبط  با آن کمتر توجه شده است؛ با وجود این واقعیت که ایرانیان در تجربه تاریخی معاصرشان، بارها با مسئله جنگ و اشغال و تهدید نظامی مواجه بوده و در کانون «طولانی‌ترین جنگ کلاسیک قرن بیستم» قرار داشته‌اند. گرچه طی چند دهه گذشته، تلاش‌هایی برای نگرش جامعه‌شناسانه یا مردم‌شناسانه به «دفاع مقدس» و تجربه جنگ هشت‌ساله صورت گرفته است، این تلاش‌ها در قبال اهمیت این رخداد عظیم در تاریخ معاصر ما ناچیز به نظر می‌رسد. دفاع مقدس در فضای ذهنی و عینی جامعه ایران، فراتر از یک جنگ و مخزن سرشاری از معانی و خاطرات و الهامات تلقی می‌شود و ازاین رو، تمنای توجه بیشتر به آن در ساحت علوم اجتماعی ایرانی موجه و پذیرفتنی است.

علاقه‌مندان به حضور در این نشست می‌توانند از طریق نشانی زیر اقدام کنند:  

  https://www.skyroom.online/ch/ricac/research




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید