لباس در فرهنگِ ایرانی، غایتِ پوشانندگی و زیبایی را دنبال می‌كند

لباس در فرهنگِ ایرانی، غایتِ پوشانندگی  و زیبایی را دنبال می‌كند

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با بیان این كه حكمت و طب پا‌به‌پای هم زیستِ ایرانیان قدیم را شكل داده است، تاكید كرد كه لباس ایرانی با طب سنتی ما در هم آمیختگی تاریخی دارد.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی رادیو گفت‌وگو، عزت‌اللهی‌نژاد در برنامه اینجا چراغی روشن است با اشاره به نقش فرهنگ‌های مختلف ایرانی در تنوع لباسِ مردم گفت: لباس را بدن دوم هر فرد می‌دانند كه تحت تاثیر عوامل مختلف از جمله فرهنگ، اقتصاد، اجتماع، سیاست و تاریخ شكل می‌گیرد.

وی همچنین به زیبایی شناسی بومی در ایران اشاره كرد كه باید مورد توجه قرار گیرد؛ چراكه كشورمان پیشینه‌ای تاریخی و كهن دارد و هر بخش كهن از این جامعه، مولفه‌های زیبایی شناسانه خاص خود را دارد.

عزت اللهی نژاد افزود: باید بدانیم چه مولفه‌هایی در فرهنگ اقوام لُر خاصه در پوشش زنانِ آن خطه وجود دارد تا بتوان در این حوزه به حفظ و بازتولید این پوشش كمك كنیم.

به گفته عزت‌اللهی‌نژاد، نخستین نمود تمایز هر جامعه با لباس مشخص می‌شود و با دیدن هر لباس می‌توان ویژگی‌های هر جامعه را خوانش كرد.

وی معتقد است لباس، تداومِ متمایز كننده‌ فرهنگی برای هر جمع و جامعه‌ای است كه در قالب فرم، نقش، رنگ و... تجلی می‌یابد. این لباس برآمده از هویت قومی و فردی و اقلیمی است و سلامت افراد را تامین می‌كرد؛ به گونه‌ای كه با طب ایرانی در هم آمیخته شده بود.

عزت اللهی نژاد در این باره گفت: در فرهنگ ایرانی دو مولفه حكمت و طب پا‌به‌پای هم پیش می‌رفته و زیستِ ایرانی را رصد و با آن همراهی می‌كرد و تنوع و گوناگونی پوشاكِ جامعه‌ ایرانی، نشان می‌دهد در عینِ متمایز بودنِ جوامع مختلف در كشور، نوعی وحدت رویه نیز در این حیات جاری و ساری بوده است.

وی افزود: امپراتوری هخامنشی بزرگ‌ترین امپراتوری عشایر كوچنده در جهان است و امری غیر واقع نیست كه پوشاك آن‌ها، در جامعه‌ عشایری منطقه فارس دیده شود.

عزت‌اللهی‌نژاد اضافه كرد: لباس نه تنها بدن دوم ماست، بلكه برآمده از تمایزِ قدرتمندِ جوامع است.

این عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات همچنین تاكید كرد كه لباس در فرهنگِ ایرانی، غایتِ پوشانندگی را دنبال می‌كند و هیچ یك از البسه بومی و قومی ایران، بدنِ نخست ما را نمایان نمی‌سازد.

به طوری كه لباس ایرانی بدنِ اول ما را در پنهانیِ خردمندانه مستتر می‌سازد و وجه مشتركِ میان پوشاكِ ما همین نكته است و از طرفی دارای ابعادی سلامت محور و طبی است كه با اندیشه حكمای ما گره خورده است.



برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید