رئیس پژوهشگاه در بیستمین دوره معرفی پژوهش‌های برتر فرهنگی استان یزد تصریح کرد:

آمایش فرهنگی و هنری کشور در دستورکار است

آمایش فرهنگی و هنری کشور در دستورکار است

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیستمین دوره معرفی پژوهش‌های برتر فرهنگی، هنری و اجتماعی استان یزد گفت: پس از پیگیری‌های زیاد آمایش فرهنگ و هنری کشور مورد توجه قرار گرفت و در وزارتخانه توجهی به بحث اقلیم‌های فرهنگی و هنری به وجود آمد.

بنا به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به نقل از خبرگزاری تسنیم از یزد، بیستمین دوره معرفی پژوهش‌های برتر فرهنگی، هنری و اجتماعی استان یزد با حضور رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، ۲۶  آذر ۱۴۰۱ در یزد برگزار شد.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در آیین معرفی پژوهش‌های برتر فرهنگی، هنری و اجتماعی استان یزد با گرامیداشت هفته پژوهش، اظهار داشت: نگاه استاندار یزد به بحث پژوهش قابل تقدیر است.

وی تصریح کرد: حتی نفس برگزاری چنین جلساتی با حضور عالی‌ترین مقامات استان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و می‌تواند در رسمیت‌شناسی پژوهشگران و تقویت انگیزه‌های آنها موثر واقع شود.


رئیس پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: به علاوه این موضوع اگر علاوه بر دیده‌شدن پژوهشگران، زمینه نتیجه‌‌بخش‌بودن فعالیت‌های پژوهشی هم فراهم شود اهمیت موضوع بسیار بالاتر می‌رود.

زائری با تاکید بر اینکه پژوهش در کشور ما راه خود را پیدا کرده عنوان کرد: انقلاب اسلامی ایران روحیه «ما نمی‌توانیم» که بیش از 200 سال در کشور ما نهادینه شده بود را به «ما می‌توانیم» تغییر داد و به این وسیله توانستیم موفقیت‌های بسیار بزرگی را در حوزه‌های مختلف به دست آوریم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از بن‌مایه‌های مهم فرهنگی، اهتمام و توجهی است که در ملت ما در حوزه پژوهش و فناوری وجود دارد و به این موضوع در سطح کمال یافته‌ای قرار گرفته و البته مشکلاتی از جمله بحث مرتبط با قوانین، وجود و توزیع منابع و همچنین مداخلات خارجی در مسیر کار وجود دارد.


رئیس پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ناآرامی‌های اخیر اشاره کرد و گفت: امروز هدف اصلی که سرویس‌های رسانه‌ای دشمن دنبال می‌کند این است که به دانشجویان و نخبگان ما روحیه ناامیدی را القا کند، در حالی که در همین شرایط، ایران تصاویری از فضا را ثبت کرده که تنها چند کشور بسیار محدود موفق به ثبت آن شده‌اند.

زائری خاطرنشان کرد: جهش، نوآوری و انقلاب در علم برای کشورها و ملت‌های مختلف وضعیت برابری ندارد و برخی کشورها با سابقه تمدنی و فرهنگی عمیق دارند می‌توانند یک تحول بسیار بزرگ ایجاد کنند که ایران از جمله این کشورها و ملت‌ها است.

وی افزود: از جهت کلی در دولت مردمی و همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اهتمام بسیار ویژه‌ای در سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌ها وجود دارد و به طور مشخص شخص وزیر ارشاد تاکید دارند که هیچ اقدامی بدون سند پشتیبان فرهنگی و اجتماعی انجام نشود.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: در وزارت‌ ارشاد چند موضوع اصلی در حوزه پژوهشی مورد توجه است که یکی از مهمترین آنها آمایش فرهنگی و هنری است.

زائری با بیان اینکه در بحث آمایش تقریبا مباحث فرهنگی و هنری مورد توجه نبوده گفت: پس از پیگیری‌های زیاد آمایش فرهنگ و هنری کشور مورد توجه قرار گرفت و در وزارتخانه توجهی به بحث اقلیم‌های فرهنگی و هنری به وجود آمد.


وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: آزاد گذاشتن شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام پیوست فرهنگی نداشت در حالی که در تمام جهان از جمله خود آمریکا، بیشترین نگرانی در ارتباط با اینستاگرام وجود دارد، چرا که به دلیل محتواهای نامناسب بیشترین تاثیر منفی را بر جامعه دارد.

وی یکی از راهبردهای مهم وزارت فرهنگ و ارشاد را تاسیس تعدادی منطقه ویژه فرهنگی در برنامه هفتم دانست و افزود: یک مورد آن به پژوهشگاه وزارت ارشاد واگذار شده که جاده حکمت در محدوده بین مدفن ابوعلی سینا و محل تولد شیخ سهروردی را شامل می‌شود.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: این موضوع فرصت بسیار خوبی برای مدیران استان یزد به عنوان استانی است که اساسا تمام آن در حوزه‌های فرهنگی حرف‌های بسیار زیادی برای گفتن دارد.

 طرح‌های پژوهشی فرهنگی، هنری و اجتماعی یزد به سمت  نیازهای جامعه سوق پیدا کند

احسان عابدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نیز در این آیین با اشاره به اینکه یزد در حوزه پژوهش‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی جایگاه بسیار خاص و ویژه‌ای دارد، اظهار داشت: در این زمینه یزد یکی از استان‌های برتر کشور شناخته می‌شود.

وی تصریح کرد: شورای پژوهشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد از 29 سال قبل فعالیت خود را شروع به‌کار کرده و در طول سه دهه گذشته فعال بوده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد خاطرنشان کرد: با توجه به قدمت بسیار بالای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در این حوزه، شورای پژوهشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد به عنوان نخستین شورای پژوهشی ارشاد‌های کشور شناخته می‌شود.

عابدی با تاکید بر اینکه امسال بیستمین دوره معرفی پژوهش‌های برتر فرهنگی، هنری و اجتماعی برگزار می‌شود گفت: تلاش شده پژوهش‌هایی که در طول این 20 دوره انتخاب شده‌اند، کاملا با ویژگی‌های در نظر گرفته شده مطابقت داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه رویکرد پژوهش‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی به سمت نیازهای جامعه سوق پیدا کند گفت: اینکه پژوهشی در جامعه انجام شود، اما نتواند نیازی را برطرف کند به هیچ عنوان مناسب نیست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد تصریح کرد: از این رو لازم است که پژوهش‌ها با نیازسنجی دقیقی انجام شود و نهادهای مرتبط از جمله دانشگاه‌ها کمک کنند تا تمامی پژوهشگران به سمت انجام پژوهش متناسب با نیازهای استان حرکت کنند.

عابدی با بیان اینکه پایان‌نامه‌های دانشجویی در صورتی که با کیفیت و متناسب با نیازهای جامعه حرکت کند ظرفیتی بسیار بزرگ و عظیم برای توسعه کشور در حوزه‌های مخلتف است گفت: دانشگاه‌ها موضوعات پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌ها را مبتنی بر نیازهای استان تعریف کنند تا بتوانند بر این اساس بهترین نتیجه را به دست آورند.

وی افزود: امروز جامعه با چالش‌ها و مشکلاتی روبه‌رو است که رفع آن به وسیله پژوهش‌های کاربردی و مناسب امکان‌پذیر است و در این حوزه پژوهش‌های دانشجویی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

 در بیستمین دوره انتخاب طرح های پژوهشی استان یزد، سیدعلیرضا افشانی، سمیه فاضل نجف آبادی، محمد ترکاشوند، صدیقه رمضانخانی، عباس زارع بیدکی، بهروز اسلامی و مروارید عارف‌منش، سیدمنصور امامی میبدی و سعید دشتی‌زاد به‌عنوان مجریان طرح های برتر تجلیل شدند.


در سفر یک‌روزه رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به استان یزد از کتابخانه مرکزی یزد نیز بازدید به‌عمل آمد. در این دیدار که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد و مدیرکل کتابخانه‌های استان یزد نیز حضور داشتند، رئیس کتابخانه مرکزی یزد درباره ارایه چهل خدمت به گروه های مختلف در این کتابخانه توضیحاتی ارائه کرد.




جلسه با شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع خلاق فرهنگی نیز از دیگر برنامه‌های رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در سفر یک‌روزه به استان یزد بود. در این جلسه که در پردیس علوم انسانی و هنر پارک علم و فناوری‌ یزد برگزار شد، مسائل این شرکتها اعم از بیمه و ثبت و چگونگی حمایت از انها با حضور رییس پژوهشگاه و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد بررسی شد.بازدید از کتابخانه وزیری یزد و بخش موزه آن از دیگر برنامه های حضور یک روزه رییس پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات در یزد بود.


گزارش تصویری

برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید