معرفی کتاب؛

آسیب‌شناسی مدیریت فرهنگی در سینمای ایران

آسیب‌شناسی مدیریت فرهنگی در سینمای ایران

کتاب آسیب‌شناسی مدیریت فرهنگی در سینمای ایران که از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است، دستاورد هفت گفتگوی پژوهشی محمد مومنی (عضو هیات علمی پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران) با هفت نفر از مدیران سینمای ایران در 4 دهه گذشته است.

در این کتاب با سیدمحمد بهشتی (اولین مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی)، حجت‌الله ایوبی (رئیس سازمان سینمایی در دولت یازدهم)، محمدعلی نجفی (اولید مدیر سینمایی انقلاب)، علیرضا رضاداد (مدیرعامل اسبق بنیاد سینمایی فارابی)، محمدحسن خوشنویس (مدیر دفتر پژوهش‌های فرهنگی)، منوچهر شاهسواری (مدیرعامل سابق خانه سینما)، و محمدمهدی عسگرپور (مدیرعامل اسبق بنیاد سینمایی فارابی) گفتگو شده است.

پژوهشگر این اثر تاکید می‌کند: آسیب‌شناسی سینما با مطالعه و مشاهدۀ دقیق مسائل و شناخت واقعیت‌ها و تحلیل درست رویدادها و نقد سیاست‌های اجرایی امکان‌پذیر است. روش‌های راهبردی و کاربردی که تولید فیلم‌های متنوع و جلب و جذب حداکثری تماشاگران را هدف اصلی قرار دهد اجازه نمی‌دهد چرخۀ طبیعی حیات سینمای ملی و مردمی در قفس سیاست‌های قرنطینه‌ای و جناحی و حزبی و قومی قرار گیرد.

به زعم مومنی در هفت گفت‌وگوی پژوهشی، اطلاعات و مستندات و مدارک موردنیاز تا حد مقبولی برای تحلیل رویدادهای فرهنگی و علل و عوامل رشد و شکوفایی یا شکست سیاست‌های فرهنگی در اختیار پژوهشگران و علاقه‌مندان به سینما قرار گرفته است. به تصریح این کتاب این گفت‌وگوها حاوی اطلاعات دست‌اوّل، تجارب عالی، مضامین ارزشمند و موضوعات چالشی است که ظرفیت و قابلیت لازم را برای انجام‌دادن پژوهش‌های کاربردی و بنیادی فراهم می‌کند.

تاج‌بخش فناییان، دانشیار پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران در مقدمه‌ای که بر این کتاب نوشته تاکید می‌کند دیدگاه‌های مطرح‌شده در این کتاب تصویری آشکار و روشن از مسیر طی‌شده در مدیریت فرهنگی سینمای کشور را در چهار دهه­ای که پشت‌سر نهاده­ایم به ما نشان می­دهد: «سینمایی که بنا بر روایت مصاحبه‌شوندگان در آغاز انقلاب اسلامی محبوب و مطلوب نبود، وقتی پیکر نیمه‌جانش در ساختار فرهنگی انقلاب قرار گرفت، مدیران اجرایی و دولتمردان سیاسی هم دقیقاً نمی‌دانستند از این سینما چه می‌خواهند و چه آینده‌ای باید برای پردۀ سینما تصویر و تدوین کنند. پس، پیش از آنکه به مقصد غایی و اهداف متعالی این سینما به‌دقت بیندیشند، تعجیل در نجات آن و راه‌اندازی مجدد و حفظ و نگهداری آن داشتند.»

کتاب آسیب‌شناسی مدیریت فرهنگی در سینمای ایران در 135 صفحه با بهای 42 هزار تومان وارد بازار نشر شده است.




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید